واکنش غرب به سخنان احمدینژاد - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون حدیثى را شنیدید آن را فهم و رعایت کنید ، نه بشنوید و روایت کنید که راویان علم بسیارند و به کاربندان آن اندک در شمار . [نهج البلاغه]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8
گزارش خبری فارس//
واکنش غرب به سخنان احمدی‌نژاد

خبرگزاری فارس: کشورهای غربی امروز به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری ایران واکنش نشان داده و اغلب نیز از اظهارات وی استقبال کردند.


به گزارش فارس، کشورهای غربی در واکنش به سخنان روز گذشته "محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهور ایران به ویژه در رابطه با مسئله مطرح شده در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و موضوع پذیرش پیشنهاد ارسال اورانیوم به خارج از ایران به منظور دریافت سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، ضمن استقبال از این اظهارات، اغلب نیز آن را مثبت ارزیابی کردند.
در همین رابطه، دولت انگلیس ضمن استقبال محتاطانه از اظهارات روز گذشته "محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهور ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد: چنانچه ایران آماده است پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در خصوص ارسال بخشی از اورانیوم غنی‌سازی‌شده خود به خارج از این کشور برای انجام فرآوری‌های لازم روی آن بپذیرد، این نشانه‌ای مثبت از جانب ایران خواهد بود.
دولت انگلیس همچنین تاکید کرد: مذاکرات همچنان مسئله‌ای مهم است.
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنانچه ایران مایل است تا پیشنهاد مطرح‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد، این نشانه مثبتی از تمایل آنها برای تعامل با جامعه بین‌المللی در خصوص موضوع هسته‌ای این کشور است.
در این بیانیه، وزارت خارجه انگلیس اشاره کرد: به هرحال این موضوع، نیاز برای برگزاری گفت‌وگوهای بیشتر با 6 کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، آمریکا و روسیه را تغییر نمی‌دهد.
در ادامه این بیانیه‌ آمده است: موضوع مذاکرات همچنان به عنوان مسئله مهم در چهارچوب پرداختن به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای تهران به طور جدی باقی خواهد ماند.
این گزارش افزود: "محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهور ایران دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا بر اساس این طرح پیشنهادی آژانس، اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت سوخت هسته‌ای به خارج از کشور ارسال کند.
احمدی‌نژاد سه‌شنبه شب با اشاره به اشکالات فنی موجود در مبادله سوخت 20 درصدی گفت: اخیرا دوباره پیغام‌هایی از سوی این کشورها داده شده که گفتند بیاید بنشینید صحبت کنیم و حتی سوخت شما در ایران بماند و ما سوخت مورد نیاز شما را درست می‌کنیم و با شما مبادله می‌کنیم هر چند اگر ما سوختمان را بدهیم واقعا مشکلی ندارد که بعضی‌ها بی خودی سر و صدا کردند.
رئیس جمهور ایران افزود: بعضی‌ها در کشورمان گفتند که سوخت را از ما می‌گیرند و دیگر به ما سوخت نمی‌دهند ولی باید دید اگر سوخت را از ما بگیرند و به ما سوخت ندهند حرف چه کسی در دنیا اثبات می‌شود و آن وقت معلوم می‌شود که حرف آژانس و امضا کنندگان این قرار داد بی اعتبار است و این موجب می‌شود که کارهایمان را خودمان انجام دهیم.
احمدی‌نژاد گفت: بنده مطمئن شدم که این کشورها می‌خواهند این تقابل را به تعامل تبدیل کنند و این چیز خوبی است و ما از اول با آنها دعوا نداشتیم و آنها دعوا درست کردند در حالی که ما کار خودمان را داشتیم انجام می‌دادیم.
"سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد که اگر ایران تصمیم بگیرد طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص غنی سازی بیشتر اورانیوم ایران در خارج از این کشور به منظور تولید سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران را بپذیرد، روسیه از این اقدام ایران استقبال خواهد کرد.
لاوروف در این خصوص به خبرنگاران گفت: اگر ایران حاضر به بازگشت به طرح توافقی پیشنهادی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران در خارج از این کشور باشد، روسیه تنها از چنین اقدامی استقبال خواهد کرد.
واشنگتن نیز پس شنیدن اظهارات رئیس‌جمهور ایران ساکت ننشست و دولت آمریکا در واکنش به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم و با نادیده گرفتن همکاری‌های کامل و همیشگی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران باید تمایل خود را برای تبادل سوخت هسته‌ای به آژانس اعلام کند.
"فیلیپ کرولی " سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: نشستی برگزار خواهد شد تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم که آیا این یک پیشنهاد جدی است و از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح خواهد شد یا خیر.
وی افزود: چنانچه ایران جدی است، می‌تواند به آژانس اطلاع دهد که آمادگی پذیرش این پیشنهاد مطرح شده را دارد.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که ایران همواره در پیگیری برنامه هسته‌ای خود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرف خود دانسته و همیشه نیز همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای با آژانس در خصوص برنامه‌ هسته‌ای تهران داشته است و بعضا فراتر از توافقات با آژانس نیز همکاری کرده است.
ایران چندی پیش طی نامه‌ای محرمانه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وجود دومین سایت غنی‌سازی اورانیوم خود را در "فردو " اعلام کرد. در صورتی که بر اساس قوانین آژانس، هر کشور باید تنها حدودا 6 ماه قبل از تزریق گاز در سانتریفیوژ‌ها، وجود سایت غنی‌سازی خود را به آژانس اعلام کند، جمهوری اسلامی ایران در راستای اثبات حسن نیت خود حدود 18 ماه قبل اقدام به این کار کرده است. به دنبال این اقدام نیز آژانس تعدادی از بازرسان خود را برای بازدید از این تاسیسات هسته‌ای به ایران اعزام کرده بود که در گزارش‌های ارائه شده در این خصوص همواره بر عدم انحراف برنامه‌ هسته‌ای ایران از توافقات با آژانس تاکید شده است.
"محمد البرادعی "، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دو ماه پیش جای خود را به "یوکیو آمانو " ژاپنی داد، در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران تاکید و بر همکاری کامل جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس اذعان کرده است.
محمد البرادعی در این گزارش تاکید کرد: آژانس نتایج انجام راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در تأسیسات "فردو " را مورد ارزیابی قرار داد و به این جمع‌بندی رسید که با آنچه ایران اظهار داشته بود، مطابقت دارد.
"منوچهر متکی " وزیر امور خارجه ایران نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران در بحرین گفته بود که جمهوری اسلامی ایران آماده مبادله 400 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای در کیش است، اما غرب اصرار دارد که ایران به طور یکجا تمامی اورانیوم خود را به روسیه و فرانسه ارسال کند.
"فیلیپ کرولی " سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در رابطه با 3 آمریکایی دستگیر شده در ایران اعلام کرد: واشنگتن از تمایل ایران برای حل موضوع مربوط به 3 زندانی آمریکایی که در ایران بازداشت‌ شده‌اند و به جرم جاسوسی متهم هستند، استقبال می‌کند.
"محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهور ایران دیروز سه‌شنبه در اظهارات خود در تلویزیون دولتی ایران با اشاره به امکان تبادل زندانیان آمریکایی در ایران و زندانیان ایرانی در آمریکا گفت: یک گفت و گوهایی می‌شود که اگر بشود یک مبادله‌ای انجام دهیم. ما دوست نداریم کسی در زندان باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد: چنانچه این سخنان از این امر حکایت دارد که ایران آماده است تا موضوع این 3 آمریکایی و دیگرانی که تحت بازداشت ایران هستند حل شود، ما از این اقدام استقبال خواهیم کرد.
"مایکل همر " سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز مدعی شد: آنها (ایرانی‌ها) شهروندان ما را برای هیچ گرفته‌اند... این خیلی بد است...هم‌اکنون گفت‌وگوهایی برگزار می‌شود که بررسی کنیم آیا ممکن است تبادل را انجام دهیم یا خیر.
محمود احمدی‌نژاد در سخنان دیروز خود اعلام کرد: اینها (زندانیان آمریکایی) به صورت غیر قانونی به مرز ما تجاوز کرده‌اند و بعد هم نشانه‌هایی پیدا شد که این اقدامشان با اطلاع بوده است.
مایکل همر در ادامه گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که مایلیم تا پرونده تمام شهروندان آمریکایی دستگیر شده یا مفقودشده‌مان حل‌وفصل شود. اگر اظهارات احمدی‌نژاد از این امر حکایت دارد که آنها (ایرانی‌ها) آمادگی دارند تا به این پرونده‌ها رسیدگی کنند، ما از این اقدام استقبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: همانطور که آشکارا اعلام کرده‌ایم اگر ایران در رابطه با شهروندان خود که تحت بازداشت آمریکا هستند سئوالی دارند، ما آماده‌ایم که پاسخگو باشیم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811141491

 


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در پنج شنبه 88/11/15 و ساعت 12:5 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا