مناظره رسایی، نصیرپور و زارعی در رادیو گفت و گو؛1 - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگیِ دلهاست و روشنایی دیدگان از نابینایی و توانایی پیکرها ازناتوانی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: سه شنبه 103 خرداد 1
مناظره رسایی، نصیرپور و زارعی در رادیو گفت و گو؛
رسایی: برای اشغال ساختمان وزارت کشور برنامه ریزی کرده بودند/ جمهوریت و اسلامیت توسط کسانی هم زیر سوال رفت که مدعی پاسداری از جمهوریت و اسلامی
نصیرپور: مواضع اخیر کروبی نظر تمام اعضای حزب اعتمادملی نیست/ نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول دارم
رسایی: برای اشغال ساختمان وزارت کشور برنامه ریزی کرده بودند/ جمهوریت و اسلامیت توسط کسانی هم زیر سوال رفت که مدعی پاسداری از جمهوریت و اسلامی
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی برنا، در آستانه برگزاری مراسم سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از کاندیداهای انتخابات گذشته ریاست جمهوری، بیانیه هایی صادر کردند که موجب واکنش های متفاوتی از سوی سیاستمداران گردید؛ رادیو گفتگو طی دو مناظره دیدگاه های آقایان، زارعی، نصیر پور،رسایی، علیخانی و سالک را در این باب جویا شد که متن این دو مناظره به دنبال می آید؛ در بخش اول مواضع اخیر آقای کروبی و در بخش دوم بیانیه اخیر اعضای حزب اعتماد ملی مورد بحث قرار می گیرد.

رادیو گفت و گو:
بسم الله الرحمن الرحیم،در این روزهای متصل به 22 بهمن ،دبیر کل حزب اعتماد ملی با انتشار بیانیه ای تحت عنوان دعوت مردم به حضور در مراسم 22 بهمن مطالبی را در مورد فضای امروز کشور مطرح کرده است. حجت الاسلام حمید رسایی،نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و آقای مجید نصیرپور نماینده مردم سراب در مجلس و عضو شورای مرکز حزب اعتماد ملی و همین طور آقای دکتر علی اصغر زارعی نماینده دیگر مردم تهران در مجلس میهمانان برنامه ما هستند که با حضور آنان، این موضع گیری جدید آقای کروبی را برسی می کنیم.جناب آقای رسایی،جناب آقای نصیرپور، سلام شبتان بخیر.

رسایی: سلام شب بخیر. همین طور عرض سلام دارم خدمت همکار محترمان آقای نصیرپور.


نصیرپور: بنده هم خدمت شما و همکارانتان و آقای رسایی و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم.


رادیو گفت و گو:
آقای کروبی در بخشی از بیانیه خود مدعی شده که دو رکن جمهوریت و اسلامیت نظام  زیرسوال رفته. نظر شما درباره این ادعای ایشان چیست؟


رسایی: لازم است ابتدا ایام دهه فجر را گرامی بداریم و ایام سوگواری پایان صفر را هم خدمت شنوندگان تسلیت عرض کنم. بنده با آقای کروبی از یک جهت موافقم؛ فکر می کنم که هم جمهوریت نظام ما و هم اسلامیت در طول چند ماه گذشته زیر سوال رفت. متأسفانه جمهوریت و اسلامیت توسط کسانی هم زیر سوال رفت که مدعی پاسداری از جمهوریت و اسلامیت بودند. در زمان انتخابات، 40 میلیون مردم پای صندوق آمدند و حدود 85 درصد مشارکت سیاسی داشتیم که در تاریخ انقلاب بی سابقه بود و 24 میلیون آنها گزیده ای را انتخاب کردند که فکر می کردند شعارها،روش ها و برنامه هایی که او دارد مناسب تر است. 13 میلیون هم گزینه دیگری را انتخاب کردند، اما یک عده از روی خود سری،خودکامگی و قدرت طلبی، جمهوریت نظام را زیرسوال بردند و باعث شدند که ما حوادث تلخی را در این 7-8 ماه با چشم مان ببینیم که در تاریخ انقلاب بی سابقه بود. در مورد اسلامیت نظام هم من با آقای کروبی موافقم که زیر سوال رفت به دلیل اینکه ما شاهد بودیم مبانی و شعارهایی که برگرفته از شعور ملت ایران بود،مثل خود جمهوری اسلامی توسط یک عده ای جمهوری ایرانی نامیده شده، هم سو با رادیو اسرائیل و رسانه های بیگانه شعار نه غزه نه لبنان سرداده شد و شعارها و مبانی امام زیرسوال رفت. در روز عاشورا تلخ ترین حادثه اتفاق افتاد که ما اربعین آن حادثه تلخ را هم داریم و متأسفانه این بیانیه هم در اربعین آن حادثه تلخ صادر شده است.

به این ترتیب اسلامیت نظام ما هم به نوعی با این رفتارها زیرسوال رفت. منتها من نمی دانم آقای کروبی دنبال چه کسی می گردند برای اینکه بداند چه کسی این ها را زیرسوال برد؟ البته ما در چند وقت پیش مواضعی را از آقای کروبی می دیدیم که برخی آن را حمل بر این می کردند که نگرش های ایشان عوض شده و می خواهند صف خود را از جریانی که دشمن در آن نفوذ کرده و این جریان می کوشد از این شخصیت ها سوءاستفاده کند، جدا کنند ؛اما متأسفانه این بیانیه نشان می دهد که ظاهرا این اتفاق به این زودی ها نمی افتد.

رادیو گفت و گو: آقای نصیرپور،نظر شما را در خصوص صحبت های آقای رسایی بشنویم؟

نصیرپور: بنده ضمن احترام به آقای رسایی. اجازه می خواهم قبل از صحبت های ایشان یکی دو نکته را عرض کنم؛ اولاً من متن کامل بیانیه را ندیدم، لذا راجع به کلیت مسئله صحبت می کنم و نکاتی را که به طور پراکنده شنیدم راجع به آن ها هم اظهار نظر خواهم کرد. یک تبریک هم به آقای رسایی همکارمان می گویم که همین همراهی حداقلی آقای رسایی با آقای کروبی به هر حال نشان از وحدتی دارد که امروز ما بیش از گذشته به آن نیاز داریم. نکته بعدی این است که حاج آقای کروبی مواضعشان را بعد از انتخابات، مطلقا از موضع حزب بیان نکردند و همه بیانیه ها را با عنوان خودشان بیان کردند و طبیعتاً مسئولیت آن با شخص آقای کروبی است و حزب اعتماد ملی در این مواضع ذی دخل نیست.
رسایی: بنده با آقای کروبی از یک جهت موافقم؛ فکر می کنم که هم جمهوریت نظام ما و هم اسلامیت در طول چند ماه گذشته زیر سوال رفت. متأسفانه جمهوریت و اسلامیت توسط کسانی هم زیر سوال رفت که مدعی پاسداری از جمهوریت و اسلامیت بودند. در زمان انتخابات، 40 میلیون مردم پای صندوق آمدند و حدود 85 درصد مشارکت سیاسی داشتیم که در تاریخ انقلاب بی سابقه بود و 24 میلیون آنها گزیده ای را انتخاب کردند که فکر می کردند شعارها،روش ها و برنامه هایی که او دارد مناسب تر است. 13 میلیون هم گزینه دیگری را انتخاب کردند، اما یک عده از روی خود سری،خودکامگی و قدرت طلبی، جمهوریت نظام را زیرسوال بردند و باعث شدند که ما حوادث تلخی را در این 7-8 ماه با چشم مان ببینیم که در تاریخ انقلاب بی سابقه بود. در مورد اسلامیت نظام هم من با آقای کروبی موافقم که زیر سوال رفت به دلیل اینکه ما شاهد بودیم مبانی و شعارهایی که برگرفته از شعور ملت ایران بود،مثل خود جمهوری اسلامی توسط یک عده ای جمهوری ایرانی نامیده شده، هم سو با رادیو اسرائیل و رسانه های بیگانه شعار نه غزه نه لبنان سرداده شد و شعارها و مبانی امام زیرسوال رفت. در روز عاشورا تلخ ترین حادثه اتفاق افتاد که ما اربعین آن حادثه تلخ را هم داریم و متأسفانه این بیانیه هم در اربعین آن حادثه تلخ صادر شده است.
دلیل آن هم این است که بعد از چند روزی پس از انتخابات دفتر حزب به هر دلیل پلمپ شد و تا به امروز این دفتر کماکان پلمپ است و فعالیت های حزبی عملاً تعطیل است و هیچ نشستی برای هماهنگی بیانیه های صادره برگزار نمی شود.

این چند نکته که به نظر می آید که باید به آن توجه شود. اما بحث مشروعیت و مسائلی که این روزها راجع به نظام مطرح می شود به نظرمن این ها از هر دو طرف صرف نظر از مسائل کلی که پیش می آید بیشتر دچار بزرگ نمایی می شوند و طرفین اگر علاقمند به نظام هستند که قطعاً هستند، باید تلاش کنند که این اتفاقاتی که می افتد را با یک راه های دقیق تر و واقعی تر پیگیری و حل کنند. در واقع اعتراضاتی اتفاق افتاده، متأسفانه در برخی مواقع توسط برخی افراد که ریشه آن ها خیلی هم معلوم نیست تبدیل به رفتارهای ساختار شکنانه شده است. قطعاً این رفتارها از طرف هیچ کدام از علاقمندان به نظام مورد تأیید نیست. رفتارهایی که به نام حمایت از مردم شده و به حقوق مردم تعرض شده، قطعاً هر آدم عاقلی و هر علاقمند به نظامی آن را رد می کند. به نظر من مشروعیت نظام با این رفتارها زیرسوال نمی رود و کسی نباید این اعتراضات را و رفتارهایی که می شود را به کلیت نظام وصل کند.عرضم هم به هر دو طرف دعواست. الآن حاج آقای کروبی به هر دلیل بر اساس یک تحلیلی اقدام به صدور بیانیه و اظهار نظر می کنند. متأسفانه از طرف مقابل فقط به برخی نکات آنها تکیه می شود و به نظر من آقای کروبی قطعاً جزو علاقمندان به نظام است و همه تلاش خود را بر حسب سهمی که دارد در مسیر حمایت از انقلاب خواهد کرد.

باید روی اشتراکات سرمایه گذاری کنیم و رقابت های داخلی سیاسی مان را به مسائل کلی مولفه نظام گره نزنیم. به نظرم خیلی راحت تر می شد با آقای کروبی راجع به مسائل گفتگو کرد و کسانی که از نزدیک با آقای کروبی کار کردند می دانند که وی یک صراحت لهجه ای دارد، بر اساس تحلیلی که به او می رسد از نظرات خود دفاع می کند. این آقای کروبی همان آقای کروبی است که در مجلس ششم،دوستان به یاد دارند که خیلی مواقع آقای کروبی برای دفاع از کلیت نظام و رهبری نظام وارد این عرصه شد و توان خود را در این عرصه گذاشت. به نظر من دوستان هم باید کمک کنند و نگذارند ما یک سرمایه ای را به اسم کروبی حذف کنیم یا از بین ببریم. اگر این کار را بکنیم به نظرم کار خیلی مهمی انجام نداده ایم یا کاری که به نفع نظام باشد نیست. به نظر من تلاش هر دو جریان سیاسی باید این باشد که سرمایه های اجتماعی خود را حفظ کنند و رقابت های سیاسی درون تشکیلاتی یا تشکیلات درون نظام را ما نباید تعمیم دهیم به کلیت نظام و برای کل نظام چالش ایجاد کنیم.


رادیو گفت و گو: متشکرم آقای نصیرپور. آقای رسایی آقای نصیرپور ابتدای صحبت هایشان این برداشت را کردند که حضرتعالی با آقای کروبی همراهی کردید . فکر می کنید جنابعالی چه گفته اید که ایشان چنین برداشتی کردند؟

نصیرپور: من شوخی کردم.

رسایی: همکار عزیزمان. آقای نصیرپور امیدوارند که شاید آقای کروبی یک طرفدار پیدا کند. فکر می کنم که خودشان هم گفتند مواضع آقای کروبی مواضع حزب نیست. یعنی آنقدر این مواضع نامناسب است که دوستان آبروداری می کنند و می گویند این به حزب ما مربوط نیست.

من عرض کردم که من قبول دارم که اسلامیت و جمهوریت زیرسوال رفته. منتها در اینکه چه کسی آن را زیر سوال برده و چگونه زیر سوال برده توضیح دادم که آقای نصیرپور هم منظور من را فهمیدند و من یک خواهشی دارم ازبرادرانمان مثل آقای نصیرپورکه ما در مجلس یکدیگر را می بینیم و صحبت هم می کنیم،من خواهشم این است که پشت تریبون،پشت جایگاهی مثل رادیو گفتگو یا برنامه های تلویزیونی خیلی محکم موضع بگیرند. چرا مواضع دوپهلو؟ چرا یکی به نعل یکی به میخ؟ اگر مواضع آقای کروبی خوب است چرا از آن حزب نباشد؟ اگر مواضع آقای کروبی بد است خب ما بگوییم این موضع خوب نیست و این این کار کمک به آقای کروبی است،لطمه زدن به آقای کروبی که نیست. اینکه ما بگوییم ما دفتر نداریم،چون دفترمان را پلمپ کردند و نمی توانیم موضع بگیریم . این حرف یعنی اینکه تا قبل از پلمپ شدن دفتر،مواضعی که اعلام شد؛ مواضعی مثل تقلب در انتخابات، این ها مواضع حزب بوده و آقای نصیرپور هم معتقد است که در انتخابات تقلب شده است. درحالی که این طوری نیست. من می گویم اگر همه کسانی که دوستار انقلاب هستند،مثل برخی خواص و متأسفانه ابهاملاتی برایشان درست می شود، نتیجه همین مشاوره هایی است که ما اطرافیان می دهیم. اگر ما خیلی شفاف و خیلی روشن آن نظر خودمان را بدهیم،آن نظری که حاضریم پشت بلندگو و تریبون و پشت رادیو و تلویزیون هم خیلی شفاف و روشن و قاطعانه آن را اعلام کنیم.

رادیو گفت و گو: آقای نصیرپور شما نظرتان را قاطعانه اعلام می کنید؟


نصیرپور: بله. ما نظرمان کاملاً قاطعانه است. به نظر می آید شاید آقای رسایی آن شوخی ما با ایشان را کمی بیش از شوخی تلقی کردند. به هر حال ما در همین حد هم خوشحالیم . من کاملاً صریح و شفاف عرض کردم . شاید یکی از ...


رسایی: اجازه دهید من و آقای نصیرپور بخاطر رفاقتی که در مجلس با هم داریم ،من یک سوالی از ایشان بکنم ...

نصیرپور: اجازه دهید من یک سوال از ایشان بکنم. به نظر من یکی از توانمندی های دوستان ما در جریان معروف به اصولگرا،توانمندی در ایراد اتهام است و هیچ ابایی هم ندارند از این که در هر سطحی به هر کسی هر چه به ذهنشان می رسد، بگویند. ما این روش را اتفاقاً مجادله احسن نمی دانیم ؛ اینکه ما بر اساس تراوشات ذهنی مان یک تحلیلی کنیم بعد هم این را تعمیم دهیم به همه...

رسایی:اجازه دهید مطلبی راعرض کنم.

نصیرپور:شما که همیشه الحمدلله تریبون دارید.کمی حوصله کنید. اینکه من می گویم حزب تعطیل است و تصمیمات حزبی راجع به بیانیه گرفته نمی شود کاملاً شفاف است. به نظرم اگر آقای رسایی توجه نداشتند این را خوب گوش کنند که من کاملاً عرض کردم،بعد از انتخابات به دلیل اینکه حزب تعطیل شده ما مطلقا جلسه حزبی نداشتیم.

رسایی:من کاری به حزب ندارم. من با آقای نصیرپور کار دارم.آقای نصیرپور، آیا به نظر شما درگیری ها و بگو مگوهای بعد از انتخابات در واقع یک رقابت و موضوعش انتخابت ریاست جمهوری بود، یا هدفش ارکان اصلی نظام و ولایت فقیه ؟ یک کلمه جواب دهید.

نصیرپور: شما کمی حوصله کنید تا من عرضم تمام شود. موضع ما کاملاً شفاف است و به نظرم می آید دوستان و همفکران ما همین طور باشند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند،همه دوستان ما می گویند و بنده هم عرض می کنم، برای ما دفاع از نظام از جمهوری اسلامی در همه مقاطع یک وظیفه ملی،شرعی،میهنی است؛ ولی این تفاوت می کند با آنچه که آقای رسایی از ما توقع دارد.درباره آنچه نظام از ما توقع دارد باید بگویم ما تمام عیار در خدمت نظام بودیم از ابتدا تا کنون و ان شاءالله توفیق خدمت در آینده هم خواهد بود، اما آنچه که دوستان ما مثل آقای رسایی و جریان هم فکر ایشان انتظار دارد می تواند یک چیزدیگری باشد.

رسایی: اجازه می دهید این متهم هم صحبتی کند؟ ببینید آقای نصیرپور، من می خواهم مقداری بحث شفاف شود ...

نصیرپور: آقای رسایی من فقط خواهشم از شما این است که به هر حال فکرمی کنم باید کمی واقع بینانه تر برخورد
نصیرپور: حاج آقای کروبی مواضعشان را بعد از انتخابات، مطلقا از موضع حزب بیان نکردند و همه بیانیه ها را با عنوان خودشان بیان کردند و طبیعتاً مسئولیت آن با شخص آقای کروبی است و حزب اعتماد ملی در این مواضع ذی دخل نیست. دلیل آن هم این است که بعد از چند روزی پس از انتخابات دفتر حزب به هر دلیل پلمپ شد و تا به امروز این دفتر کماکان پلمپ است و فعالیت های حزبی عملاً تعطیل است و هیچ نشستی برای هماهنگی بیانیه های صادره برگزار نمی شود.
کنیم.


رسایی: عیب ندارد. حالا...


نصیرپور: قبل از انتخابات و در مناظرات و بحث هایی که بوده، به هر حال یک زمینه و پایه ای برای یک تحلیل هایی شده که در بعضی افراد اتفاق افتاده است. لزوماً تحلیل گران سیاسی،چهره های سیاسی آنچه که امروز تحلیل می کنند شاید فردا در آن تغییر ایجاد شود و این یک واقعیت اجتماعی و بشری است. خود جناب آقای رسایی و همفکرانشان در سال های قبل از آن خواستگاه تفکر آقای رسایی...

رسایی: آقای نصیرپور عزیز، چرا این قدر این بحث را می پیچانید؟

نصیرپور: سال های بعد معلوم شد امروز یک چرخش...

رادیو گفت و گو: جناب آقای رسایی،جناب آقای نصیرپور، ما عذر خواهی می کنیم که صحبت شما را قطع می کنیم؛ ملاحظه دارید که ما در رادیو گفتگو بستری را فراهم کردیم تا نماینده دو تفکر و دو اندیشه در رادیو مناظره کنند و شنوندگان خودشان قضاوت کنند، اما اکنون بحث درست پیش نمی رود...

رسایی: حسن برنامه به این است که ما گفتگو کنیم و سوال کنیم از یکدیگر تا مسائل شفاف شود.

رادیو گفت و گو: آقای دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران هم ،دیگر میهمان برنامه ما هستند. من خدمت آقای زارعی سلام عرض می کنم...

نصیرپور: آقا چند نفر به یک نفر؟!

رادیو گفت و گو: خواهش می کنم. آقای زارعی، فکر می کنم شما چند دقیقه ای است که شنونده صحبت های آقای رسایی و آقای نصیرپور هستید. هر گاه خود شما صلاح دانستید ...

نصیرپور: من اجازه می خواهم سلامی خدمت آقای زارعی داشته باشم، چون ایشان هم بالقوه نماینده سراب هستند. آقای زارعی شما از من حمایت کنید؛ چون شما سرابی هستید.

زارعی: اگر اشتباه نکنم بحث شما در مورد آقای کروبی بود…

رسایی: آقای زارعی سلام عرض می کنم خدمتتان. اگر اجازه بدهند، من فقط دو کلمه صحبت کنم و بعد بحث را بسپارم دست آقای زارعی که خودشان صحبت کنند. آقای نصیر پور گفتند ما نباید رقابت های داخلی را به مسائل نظام گره بزنیم. من می خواهم این را بگویم که این بحث، بحث رقابت های داخلی نیست؛ موضوعی که الان ما با آن در جامعه مواجهیم یک بحث رقابتی سیاسی بین دو جریان سیاسی نیست؛ کما اینکه رهبرمعظم انقلاب فرمودند که من پیغام دادم به این آقایان؛ شما هم می دانید به چه کسی، من هم می دانم به چه کسی. ایشان فرمودند شما این را شروع می کنید اما دیگر اداره و ادامه آن دست شما نیست؛ می آیند از دست شما آن را می گیرند. متاسفانه این اتفاق افتاده و امید ما این بود که روز به روز که از انتخابات می گذرد شخصیت هایی مثل آقای کروبی،آقای موسوی،آقای خاتمی، این ها صف خود را از این قصه جداکنند. متأسفانه روز به روز که می گذرد ما شاهد این هستیم که این آقایان صف را جدا نمی کنند. من هم مثل آقای نصیرپور معترضم، آقای کروبی هم در بیانیه خود تأکید می کنند که یک عده نفوذی هستند؛ یک عده آدم هایی که عناصر بیگانه هستند و می خواهند ارزش های دینی را خدشه دار کنند . اما آقای کروبی چه کسی باعث شده این ها پروبال پیدا کنند؟ بیانیه های چه کسی؟ سخنرانی های چه کسی؟ اطلاعیه های بعد از انتخابات چه کسی؟

ایشان در بیانیه خود گفتند که راهکار، قانون اساسی است. باید پرسید قانون اساسی را قبول دارید، همه را قبول دارید؟ آیا قانون اساسی می گوید شورای نگهبان حذف شود؟ من به شما می گویم قانون اساسی می گوید نمی شود. اگر آقای نصیرپور قبول ندارد بگوید من قبول ندارم.
منبع ما : http://www.bornanews.com

 نوشته شده توسط گروه خبری روز در چهارشنبه 88/11/21 و ساعت 8:19 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا