جعل نام خلیج فارس توسط بی بی سی فارسی! - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
براى پاسبانى بس بود مدت زندگانى . [نهج البلاغه]
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 28
جعل نام خلیج فارس توسط بی بی سی فارسی!
  
یک استاد علوم سیاسی و جغرافیای سیاسی به استفاده از یک نام جعلی به جای نام اصیل خلیج فارس در یکی از برنامه‌های تلویزیونی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی‌سی) اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر پیروز مجتهدزاده در نامه‌ای به سردبیر ارشد بی‌بی سی به وی متذکر شد که نام‌گذاری خلیج فارس از سوی نام‌گذاران جغرافیایی یونانی و ایرانی بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

مجتهدزاده در بخشی از نامه خود که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرارگرفت، با اشاره به اسناد مستدل تاریخی درباره نام خلیج فارس خطاب به سردبیر بی‌بی‌سی نوشته است: به نظر می‌رسد یک بار دیگر برنامه سازان بی‌بی‌سی بازی کهنه تغییر نام‌های تاریخی اماکن جغرافیایی را به دلایل تردید آمیز به خاطر آورده اند.

به نوشته مجتهدزاده، تلویزیون بی‌بی‌سی در یکی از برنامه‌های این هفته خود با عنوان تروپیک سرطان (? )tropic of cancer?از نقشه‌ای با نام جعلی خلیج عربی به جای نام تاریخی و رسمی پذیرفته شده بین‌المللی خلیج فارس استفاده کرده است.

در گذشته، من در چند نوبت نگرانی خود را از دخالت عوامل بی‌بی‌سی در بازی برخی محافل عربی بر سر نامیدن بدنه آبی که ایران را از همسایگان عربش جدا می‌سازد، با ویراستاران بی‌بی‌سی در میان گذاشتم...جهان متمدن، به استناد نقشه‌های تولید شده توسط همه ملت ها، از جمله مردم عرب، تا نیمه اول قرن بیستم، هیچ نام دیگری، جز خلیج فارس را بر این دریا نشناخته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند تاریخی تلاش برای جعل نام خلیج فارس نوشت: در این دوره (نیمه اول قرن بیستم) بود که افسر استعماری بریتانیا، سر چارلز بلگریو پس از تکمیل برنامه ایران زدایی قبایل عربی وابسته به ایران در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس، در سال ? ?????به دولت خود در لندن پیشنهاد داد از آنجا که کار عربی کردن جنوب خلیج فارس تا آن تاریخ کامل شد، هنگام آن فرا رسیده است که آنان نام خلیج فارس را نیز به خلیج عربی تغییر دهند، ولی پرونده پیشنهادی او مورد بی‌اعتنایی دولتش قرار گرفت.

مجتهدزاده افزود: بلگریو ایده‌های استعماری خود را متوقف نکرد و در دهه ? ?????به عنوان مشاور شیخ بحرین، او را وادار کرد تا از نام جعلی یاد شده استفاده کند. این خبر که از سوی بی‌بی‌سی پخش شد، سخت مورد اعتراض دولت ایران قرار گرفت. اگرچه بی‌بی‌سی در واکنش به آن اعتراض، قویا تعهد سپرد که از تکرار نام جعلی به جای نام تاریخی خلیج فارس که اصالتش مورد تایید کمیسیون سازمان ملل برای یکپارچگی نام‌های جغرافیایی بوده است، خودداری خواهد کرد.

ولی همه ما شاهدیم که بی‌بی‌سی در پایبندی به آن تعهد همیشه موفق عمل نکرده است، چنان که برنامه تروپیک سرطان سند زنده‌ای در تایید این وضع است.

به نوشته مجتهد زاده، آرمان‌های استعماری بلگریو مورد استفاده عبدالکریم قاسم، اولین کودتاگر بعثی عراق در سال ? ?????قرار گرفت و در سال ? ?????بود که عبدالناصر در مصر در فریاد ناسیونالیسم عربی خود، تصمیم گرفت در مبارزات ضد ایرانی با استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از قاسم عراق پیشی بگیرد.

بعد از کودتای بعثی ? ?????و اهمیت یافتن صدام حسین در مسابقه برای رهبری دنیای عرب، این مساله به ابزاری کاملا نژاد پرستانه در مبارزات ضد ایرانی وی تبدیل شد... او سپس میلیونها دلار از پول نفت عراق را برای تبلیغ نام جعلی برای خلیج فارس در میان برخی سیاستمداران و ارباب جراید در دنیای عرب و در غرب هزینه کرد.

مجتهد زاده در پایان نامه خود متذکر شد: تهیه‌کنندگان برنامه تروپیک سرطان می‌توانستند به جای استفاده از یک نام جعلی به دلایل میراث استعماری بلگریو، ناسیونالیزم افراطی قاسم و ناصر، و نژاد پرستی ضد ایرانی صدام حسین، از نام اصلی خلیج فارس استفاده کنند.
   
  
اخبار مرتبط:

منبع ما : http://saharnews.ir/view-10906.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در چهارشنبه 89/1/11 و ساعت 12:15 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا