واکنش رئیس جمهور مخملی قرقیزستان به دستگیری ریگی چه بود؟ - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید که مردى مى‏گوید « إنّا لِلَّهِ وَ إنّا إلَیْهِ راجِعُونَ » فرمود : ] گفته ما « ما از آن خداییم » اقرار ما است به بندگى و گفته ما که « به سوى او باز مى‏گردیم » اقرار است به تباهى و ناپایندگى . [نهج البلاغه]
امروز: سه شنبه 103 خرداد 1
واکنش رئیس جمهور مخملی قرقیزستان به دستگیری ریگی چه بود؟

گروه بین الملل: دولت غربگرای قرقیزستان که دو هفته قبل به واسطه‎ی اعتراضات گسترده مخالفانش در این کشور سرنگون شد، به هنگام دستگیری عبدالمالک ریگی با صدور بیانیه ای عملا به این اقدام اعتراض کرده و به بهانه « فرود اجباری هواپیمای قرقیز در خاک ایران » ناخرسندی خود را از دستگیری این شرور منطقه‌ای نشان داده بود.

به گزارش رجانیوز، دولت مخملی قرقیزستان که 5 سال پیش با همکاری غرب و طی یک کودتای مخملی به حکومت رسید، بلافاصله زمینه تاسیس یک پایگاه نظامی در این کشور را توسط امریکا فراهم کرده که این پایگاه اصلی‌ترین پایگاه پشتیبانی ناتو در جنگ افغانستان به شمار می‌رفت.

این در حالی است که در این مدت روسیه نیز تلاش‌هایی را برای تعطیلی پایگاه مذکور انجام داد که با سه برابر شدن مبلغ اجاره این پایگاه نظامی از سوی امریکا، پایگاه مذکور به کار خود ادامه داد.

اما پس از آنکه عبدالمالک ریگی برای دیدار با ریچارد هالبروک مقام ارشد نظامی امریکا در منطقه از دوبی عازم این پایگاه نظامی بود، در حریم هوایی ایران دستگیر و تحویل مقامات اطلاعاتی شد.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران در به زمین نشاندن هواپیمای مسافربری قرقیزی و دستگیری ریگی هر چند در ابتدا با سکوت دولت مخملی قربان بیک باقی‌اف مواجه شد، ولی سرانجام این دولت در واکنش به دستگیری ریگی با صدور بیانیه ای به این اقدام اعتراض کرد که البته این اقدام با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و موجب احضار سفیر این کشور در تهران وزارت خارجه شده بود.

اما ظاهرا کمتر از 2 ماه فرصت لازم بود تا در نهایت قربان بیک باقی‌اف رییس دولت انقلاب لاله ای این کشور بواسطه اعتراضات مخالفینش از این کشور متواری شود و در نهایت مخالفین وی دست به تشکیل دولت جدید در قرقیزستان بزنند.

گفتنی است، معترضین در یکی از اولین اقدامات خود پس از مسلط شدن بر کشور، پایگاه نظامی امریکا در قرقیزستان را به حالت نیمه تعطیل درآوردند.

 

منبع ما :  http://www.rajanews.com/detail.asp?id=48476


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در سه شنبه 89/1/31 و ساعت 8:20 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا