پخش سخنان امام (ره) چه کسانی را نگران میکند؟ - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پروردگارا! دستآورد روزه چیست؟ خداوند فرمود : روزه حکمت می آورد و حکمت، شناخت و شناخت، یقین . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در شب معراج ـ]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10
پخش سخنان امام چه کسانی را نگران می‌کند؟

شبکه ایران - مهدی خانعلی‌زاده: پخش سری جدید مستند "شاخص" که به بررسی مواضع و نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مختلف می‌پردازد، از روز پنجشنبه (امروز) آغاز می‌شود.

سری نخست این مستند سال گذشته و در ایام دهه فجر از رسانه ملی پخش شد که به دلیل وجود تصاویر و فیلم‌های پخش نشده از سخنان امام خمینی (ره) و تناسب آن با برخی مسائل داخلی در آن زمان، با استقبال گسترده مردم و مسئولان نظام روبرو شد. البته در این میان، برخی از جریانات سیاسی که پخش سخنان امام درباره مسائل سیاسی را با منافع جناحی خود در تعارض می‌دیدند، تلاش کردند تا با فضاسازی‌های رسانه‌ای از پخش این مستند جلوگیری کنند.

پخش سخنان امام از رسانه ملی را متوقف کنید

حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس بنیاد باران یکی از افرادی بود که نسبت به برنامه تلویزیونی "شاخص" واکنش نشان داد. آقای خاتمی گفت که سخنان امام در این برنامه "مستند گزینشی" است.

او بر پایه این گفته خود، مدعی شد که این موضوع سبب می‌شود تا چهره‌ای "مخدوش" از انقلاب، امام و نظام را القاء کند. رئیس دولت اصلاحات البته توضیح نداد که منظورش از گزینشی بودن این برنامه چیست و اشاره او به کدام بخش از سخنان امام راحل است اما افزود که پرداختن به شخصیت حضرت امام باید جامع باشد.

پخش سخنان امام به چهره اسلام ضربه می زند!

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و حامی آقای موسوی در انتخابات ریاست جمهوری هم در مصاحبه با روزنامه "اعتماد" از پخش این مستند از رسانه ملی انتقاد کرد. آقای انصاری در این گفت‌وگو مدعی شد که "تحریف معنوی جدی در محتوا و کلام حضرت امام ایجاد شده است" و ادامه داد که این مستند "چهره مهربان امام را خشن جلوه می دهد".

عضو مجمع روحانیون مبارز، پخش سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در قالب مستند "شاخص" را در راستای نابود کردن "ولایت فقیه" دانست و با بیان اینکه "رسانه ملی می خواهد با هوشمندی به نظام و ولایت فقیه آسیب بزند"، اظهار داشت که این مستند، امام را "یک چهره خشن و قانون گریز نشان می دهد"!

البته آقای انصاری در حالی مستند شاخص را به ارائه یک چهره "قانون گریز" از امام متهم کرد که اولین و مهمترین قسمت این مستند با عنوان "امام و قانون" پخش شد و به بررسی رویکرد امام نسبت به قانون و واکنش ایشان به قانون گریزی برخی از سیاسیون مطرح در اوایل انقلاب پرداخت.

اعتراض سیدحسن خمینی به رسانه‌ملی با استناد به شنیده‌ها

چند روز پس از پخش مستند شاخص و استقبال گسترده مردم از این برنامه بیشتر نگذشته بود که سایت جماران متن کامل نامه حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به رئیس رسانه ملی در اعتراض به این برنامه را منتشر کرد.

این سایت به نقل از حجت الاسلام حسن خمینی نوشت که جامعه‌ ما به وسیله آنچه در این برنامه پخش می شود، شخصیت واقعی امام را نمی شناسد.

آقای خمینی گرچه رسانه ملی را به چشم پوشی از جلوه های رأفت و محبت امام راحل و "بزرگ نمایی غلط و تحریف گونه" متهم کرد اما آنچنان که خود گفته، به نظر می‌رسد که او مستند شاخص را ندیده است.

در واقع اعتراض و اتهام آقای خمینی به رسانه ملی بر اساس شنیده هایش صورت گرفته بود؛ چنانچه او پیش از آغاز اعتراضش عنوان کرده است که "چنانکه از منابع موثق شنیده ام، برنامه ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می شود و به گونه ای غیر صادقانه و تحریف آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی(س) را مخدوش نموده است."

او به رئیس صداو سیما گفت که برای شناخت واقعی امام از یاران نزدیک امام دعوت کند تا ناگفته‌ها و شان نزول سخنان پخش شده را بیان کنند.

پاسخ انتقادی رئیس رسانه ملی به سیدحسن خمینی

پس از گذشت یک روز از انتشار نامه حجت الاسلام سید حسن خمینی به رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رسانه‌ها، عزت الله ضرغامی به این نامه با انتشار نامه‌‌ای سرگشاده پاسخ داد.

آقای ضرغامی در این نامه خاطرنشان کرد که در مستند شاخص با ذکر تاریخ سخنرانی، شأن نزول آن و تبیین شرایط ویژه جامعه در آن مقطع زمانی، نهایت امانت‌داری به کار گرفته شده است.

رئیس صدا و سیما در ادامه به مستند مشابه اشاره کرد که سال گذشته تحت عنوان "امام روح الله" از رسانه ملی پخش شده بود و حتی از ناحیه حجت الاسلام خمینی و موسسه نشر آثار حضرت امام (ره) مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود. آقای ضرغامی پس از این اشاره از آقای سید حسن خمینی این سوال را ‌پرسید که "در این فاصله کوتاه زمانی چه اتفاقی رخ داده که شاخص‌های قضاوت اطرافیان شما را تا این حد دگرگون ساخته است؟"

آقای ضرغامی در ادامه به رنجنامه تاریخی حضرت امام اشاره کرد و خطاب به سید حسن خمینی نوشت: "نمی‌خواهم رنجنامه بنویسم که یکبار برای همیشه پدر رنج کشیده شما از طرف همه ما بچه‌های انقلاب ؛ آن را به یادگار گذاشته است."

وی در پایان نامه خود به آقای سید حسن خمینی گفت: ای کاش همانگونه که به حکم وظیفه فرزندی امام، اعتراض جدی به اقدامات صدا و سیما دارید همینطور هم نسبت به حوادث 8 ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند بیانیه می‌دادید و آن اقدامات شرم‌آور را نیز محکوم می‌کردید.

حمایت 240 نماینده مجلس از مستند "شاخص"

با وجود واکنش منفی طیف اصلاحات به پخش سخنان امام خمینی از رسانه ملی، 240 نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از برنامه‌های پخش شده از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایام دهه فجر به خصوص برنامه تلویزیونی "شاخص" قدردانی و حمایت کردند.

این بیانیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با رهبری‌های مدبرانه و بی‌نظیر امام خمینی(ره) با سرافرازی از همه پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌ها عبور کرده، به تلاش امروز فتنه گران برای مقابله با ارکان نظام اشاره و تاکید کرده بود: امروز نیز بیش از هر زمان جامعه انقلابی ما به رهنمودهای حضرت امام‌خمینی(ره) و تعیین ملاک حق و باطل نیازمند است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: بدین وسیله ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه‌های مناسب و پر جاذبه بار دیگر اندیشه افکار امام‌خمینی(ره) را به عنوان شاخص حق در معرض دید ملت ایران خصوصاً نسل‌های جدید قرار داده است و به تبیین رهبری‌های خودمندانه، فرزانه و قاطعانه امام‌خمینی (ره) پرداخته است، صمیمانه تشکر می‌‌کنیم.

در بخش پایانی این بیانیه نیز تاکید شد: مسئولین صدا و سیما جمهوری اسلامی باید به راه خویش مطمئن باشند که امام‌خمینی (ره) نه وابسته به بیت خاصی است و نه در حصار زمان و مکان خاصی قرار می‌گیرد و نه در انحصار حزب و گروه خاص می‌باشد.

واکنش اصلاح‌طلبان به پخش سری جدید "شاخص" چه خواهد بود؟

منتقدین رفتارهای اخیر آقایان موسوی، کروبی و خاتمی معتقدند از آنجا که اصلاح‌طلبان در سال گذشته، با استفاده از عدم شناخت کافی نسل جوان از امام راحل(ره) کوشیدند تا با شعار پیروی از آرمان‌های امام، به رفتارهای خود وجهه مناسبی بخشند، پخش مستند شاخص توانست باعث افشای تناقض رفتار آنان با خط و راه امام و ثبت تضاد دیگری در کارنامه اصلاح‌طلبان شود و علت مخالفت این جریان با مستند شاخص، به همین دلیل است.

در همین راستا به نظر می‌رسد پخش سری جدید سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درقالب مستند شاخص نیز با واکنش منفی این طیف سیاسی روبرو شود.

منبع ما : http://www.rajanews.com/detail.asp?id=50643


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در پنج شنبه 89/2/30 و ساعت 11:51 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا