طرح تحول اقتصادی برزیل را قدرت نهم اقتصاد جهان کرد - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت به زنان، از اخلاق پیامبران ـ درودهای خداوند بر آنان باد ـ است . [امام صادق علیه السلام]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 31
طرح تحول اقتصادی برزیل را قدرت نهم اقتصاد جهان کرد

گروه بین‌الملل- "طرح رئال" در اوائل سال 1994 به‌منظور ایجاد ثبات و عدالت اجتماعی توسط "فرناندو هنریک کاردوزو" رئیس‌جمهور پیشین برزیل که در آن زمان وزیر اقتصاد دولت "اتمار فرانکو" بود، به‌عنوان گام نخست انقلاب اقتصادی در برزیل کلید خورد.

بر اساس تئوری‌های اقتصادی، یکی از اصلی ترین دلایل تورم در برزیل، پدیده تورم گرایی جبری به‌شمار می‌رفت. قیمت ها بر اساس مبنای روزانه بر طبق تغییرات قیمت نرخ شاخص های دلار امریکا تعدیل می شد. بنابراین" طرح رئال " در ابتدا سعی کرد یک واحد رایج غیرپولی ایجاد کند و نام آن را Unidade Real de Valor ("URV") که ارزش آن تقریباً معادل یک دلارامریکا بود، گذاشتند. تمامی قیمت ها بر اساس این یو. آر.وی و رئال مورد مظنه قرار می گرفتند، اما پرداخت ها منحصراً بر اساس رئال انجام می شد. قیمت های مظنه شده از طریق یو. ار.وی هرگز تغییر نمی کرد، در صورتی که معادل ارزی رئال هر روز به‌طور معمولی افزایش پیدا می کرد و پدیده تورم در کنترل در می آمد.

در ابتدای امر، بیشتر آکادمی های دانشگاهی درخصوص موفقیت این طرح ابراز ناامیدی می کردند و آن را غیرممکن می دانستند. "استفان کانتز" اولین نخبه علمی بود که در مجامع عمومی موفقیت این طرح را تضمین و از آن حمایت کرد. وی پیش بینی کرد که در آینده نزدیک این طرح به موفقیت بزرگی خواهد رسید. به‌منظور ایجاد ثبات در اقتصاد برزیل در اول جولای 1994 اولین پول رایج رئال ضرب شد.

اولین تغییرات و پیشتازی این ابتکار در سال 1994 تا 1995 در مقابل دلار امریکا به خوبی مشهود و موجب شد پروسه کاهش بها تدریجی شود. اوج این کاهش تا ژانویه سال 1999 در بحران پول رایج برزیل ادامه داشت، یعنی هنگامی که واحد پول رئال بیشترین تنزل قیمت پول و نوسان را تجربه کرد. در بین فواصل سال های 1994 تا 1999 نرخ رد و بدل ارز به نوعی ترمیم شد. بر اساس سیاست های هدف گذاری های تورمی، آرمینو فراگو از سوی بانک مرکزی اعلام کرد دوران ثبات رد و بدل ارز سپری شده است، بنابراین پول رایج هرگز به‌طور واقعی" آزاد" نبود و دقیقاً توانست به‌عنوان یک مدیر یا شناور "چرکی" مورد توصیف قرار گیرد. در اثر دخالت های مکرر بانک مرکزی با تبحر فراوانی نوسانات قیمت دلار کنترل شد.

پول رایج توانست تورم را تحت کنترل خود درآورد. این امر توانست تولیدات وارداتی ارزان را تأمین کرده و برای مقابله با تقاضای داخلی و فشار تولیدات داخلی به‌خاطر دارا بودن کمترین قیمت، ادامه حضور خود در بازار حفظ کند. در آن زمان این امر خیلی مهم بود تا سریعاً با پول رایج جدید همراهی شود، زیرا افت ناگهانی تورم باعث ایجاد موجی از تقاضا می شد. بنابراین، افزاش واردات برای جلوگیردی از تقاضای فشار تورمی ضرورت داشت زیرا باعث به‌هم خوردن طرح ثبات می شد.

همچنین، دولت‌مردان با تصویب یک سری سیاست‌های انقباضی پولی- مالی توانستند باعث محدود شدن گرانی و افزایش نرخ سود شوند. با اعمال چندین ترفند دیگر، این کشور سال ها است که توانسته تورم را کنترل و آن را مهار کند. این امر باعث شده است که این کشور در صحنه بین المللی به خوبی ظاهر شده و سطح مبادلات را افزایش دهد.

با توجه به افزایش ثبات اقتصادی که ماحصل اجرای طرح رئال است، بخش‌های تجاری برزیل و نیز واحدهای تجاری چند ملیتی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در تجهیزات و فناوری جدید کرده‌اند که بخش عمده آن از شرکت‌های امریکای شمالی خریداری شده‌است.

باید توجه داشت که کشور برزیل دارای پیشرفته‌ترین بخش صنعتی در امریکای لاتین است. صنایع برزیل که یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده‌است، از صنایع خودروسازی تا صنایع فولاد، پتروشیمی، رایانه، هواپیما و نیز کالاهای مصرفی بادوام را شامل می‌شود.

مرکزیت قوی مدیریت بر تعادل برقرار کردن در پرداخت ها و افزایش قدرت پول رایج رئال در سطح بالا در مقابل دلار و کسب سود داخلی در نرخ بهره، موجب سرازیری و استقبال خارجی به بازار و افزایش قدرت مالی برزیل در سطح جهانی و باعث جذب سرمایه گذاری‌های زیادی از خارج به‌سوی این کشور شد.

برزیل دارای تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) بیشتری نسبت به سایر کشورهای امریکای لاتین است و این امر برزیل را تبدیل به قدرت اقتصادی منطقه کرده‌است. برزیل در حال گسترش حضور خود در بازارهای جهانی است. مهم‌ترین صادرات برزیل را هواپیمای دارای بال ثابت، قهوه، وسایط نقلیه، سویا، سنگ معدن آهن، آب پرتقال، فولاد، منسوجات، کفش، گوشت و تجهیزات برقی تشکیل داده‌است.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=40818


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در یکشنبه 88/9/15 و ساعت 11:29 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا