موفقیت در افغانستان ضامن دور دوم ریاست جمهوری اوباما / ضرورت کمک - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشندگی، [بذر] دوستی را [در دل ها [می کارد . [امام علی علیه السلام]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 31
شفقت در گفتگو با مهر:
موفقیت در افغانستان ضامن دور دوم ریاست جمهوری اوباما / ضرورت کمک ایران
استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره استراتژی جدید دولت آمریکا برای افغانستان گفت: آمریکا به تنهایی نمی تواند در افغانستان موفق شود و در این راه نیازمند کمک همسایگان این کشور است.

دکتر "سعید شفقت" در گفتگو با مهر، در ارزیابی خود از راهبرد جدید اوباما و پاسخ به این پرسش که "آیا این استراتژی سیاست خارجی آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد"،گفت : فکر می کنم اوباما یک جنگ جهانی را علیه تروریسم به راه انداخته و پاکستان و افغانستان در این میان نقاط مرکزی جنگ با تروریسم هستند. تاریخ اعلام شده برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که جولای 2011 اعلام شده به این معناست که موفقیت و یا شکست درافغانستان و پاکستان وضعیت اوباما را برای دور دوم ریاست جمهوری مشخص می کند.

  
آمریکا نمی تواند عملیات خود را قطع کرده و از افغانستان خارج شود ، آنها برای مدتی طولانی در افغانستان خواهند بود و این به معنای تمام دوره ریاست جمهوری اوباما است.
سعید شفقت :
وی در بیان تاثیر این استراتژی بر سیاست خارجی آمریکا نیز گفت : با توجه به تاثیر تصمیمات اوباما بر دور دوم ریاست جمهوری، اوباما با دقت و احتیاط در مورد صلح تشکیلات خود گردان فلسطین و اسرائیل کار می کند و مسئله افغانستان نیز موجب شده تا منطقه خاورمیانه هسته سیاست خارجی آمریکا و چشم انداز استراتژیک آن را تشکیل بدهد. بنابراین وضعیت موجود برای دولت آمریکا وضعیت حساسی است و نظر من این است که در کنار طرح افزایش شمار نیرو در افغانستان باید گفتگو با طالبان را نیز در دستور کار قرار داد و این کار را با جدیت بیشتری دنبال کرد.

وی در بیان اینکه آیا آمریکا با فرا رسیدن جولای 2011 از افغانستان خارج می شود یا نه گفت : آمریکا نمی تواند عملیات خود را قطع کرده و از افغانستان خارج شود، آنها برای مدتی طولانی در افغانستان خواهند بود و این به معنای تمام دوره ریاست جمهوری اوباما است.

سعید شفقت که اصلیتی پاکستانی دارد درباره تاثیر این استراتژی بر پاکستان نیز گفت : از آنجا که موقعیت پاکستان برای موفقیت استراتژی اوباما موقعیتی حساس است، آمریکا بدون شک فشار بیشتری را بر اسلام آباد وارد می کند تا با اقدامات واشنگتن در این زمینه همراه شود و البته این خود نیازمند اعتماد بیشتر از سوی آمریکا به پاکستان است.

دکتر شفقت در مورد اینکه آیا این استراتژی موفق خواهد بود یا خیر، نیز اظهار داشت : پیروز شدن در افغانستان نیازمند آن است تا درابتدا پیروزی را برای خود تعریف کنیم. بنابراین اینکه اوباما پیروزی را به چه صورتی برای خود تعریف می کند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت استراتژی اوباما خواهد داشت.

عضو موسسه "مرکز حکومت و سیاست عمومی" پاکستان در پاسخ به این پرسش که "آیا این استراتژی تمامی مشکلات موجود در افغانستان از قبیل تولید و قاچاق مواد مخدر را دربر می گیرد یا آنکه فقط بر اساس مسائل نظامی شکل گرفته است؟" گفت :
 
شکست دادن طالبان و از بین بردن ارتباط میان طالبان و القاعده از اهمیتی زیادی برخوردار است و در این مورد ارتباط با ایران و همکاری با این کشور اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا خواهد داشت.
سعید شفقت :
آنگونه که سخنان اوباما در دانشگاه وست پوینت نشان می دهد و به عقیده من این استراتژی مواردی چون توسعه امور اجتماعی از قبیل تحصیل و بهداشت، توانایی افغان ها برای  تشکیل ارتش و بورکراسی و مطمئنا از بین بردن امکان کشت خشخاش را در برمی گیرد. این استراتژی هنوز بر روی کاغذ است و تصمیات موجود بر روی این کاغذ خوب هستند . مشکلات موجود در افغانستان باید مورد رسیدگی قرار بگیرند و مطمئنا اگر همچنان آمریکا به کرزای اعتماد کند و نتواند با فساد موجود در افغانستان مقابله کند، طالبان رشد می کند و این به معنای زندگی تازه بخشیدن به القاعده است بنابراین مسیر پیش روی آمریکا مسیر دشواری است. در نتیجه شکست دادن طالبان و از بین بردن ارتباط میان طالبان و القاعده از اهمیتی زیادی برخوردار است و در این مورد ارتباط با ایران وهمکاری با این کشوراهمیت بسیار زیادی برای آمریکا خواهد داشت.

دکتر شفقت در پاسخ به این پرسش که "آیا استراتژی بر اساس منافع مردم افغانستان تدوین شده یا اینکه فقط منافع آمریکا در آن لحاظ شده؟" گفت : افغانها نیازمند تعریف منافع خود و دفاع از آنها هستند. یک کشور تقسیم شده که گروهها در آن حال جنگ هستند نمی تواند به دنبال منافع خود باشد از همین رو گروه های افغانی باید با هم متحد شوند و این کار اهمیتی حیاتی برای افغانها دارد که به آسانی قابل دسترس نیست.

وی در ادامه افزود : با توجه به مواردی چون بیزاری مردم از جنگ و تاکید اوباما بر خروج از افغانستان، مسئولیت در این میان بر دوش خود افغانها و دیگر کشورهای منطقه و رهبران آنهاست که ماهیت و منابع تغذیه کننده ترویسم را بشناسند.

دکتر "سعید شفقت" استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا و عضو موسسه "مرکز حکومت و سیاست عمومی" پاکستان 

استاد دانشگاه کلمبیای امریکا درپاسخ به این پرسش که " با توجه به مخالفت مردم افغانستان با حضور نظامیان خارجی در کشور شان، سرانجام طرح افزایش شمار نیروهای ائتلاف درافغانستان را به چه صورت ارزیابی می کنید؟" گفت : مطمئنا افزایش شمار نیروها با استقبال مردم افغانستان مواجه نمی شود اما دولت کرزای پذیرای آنهاست و این برای آمریکا مهم است. اما همانگونه که اشاره کردم باید مذاکره را نیز در کنار طرح افزایش شمار نیروها به کار گرفت و در این راه نباید فقط با طالبان مذاکره کرد بلکه مذاکره با گروه هایی چون گروه های تحت امر"حقانی" و"حکمتیار" می تواند به تشکیل یک ائتلاف جدید کمک کند وبا بهره گیری از آن به موفقیت این طرح امیدوار بود.

  
آمریکا به تنهایی نمی تواند در این راه پیروز شود و از همین رو باید به دنبال یک راهبرد چندجانبه و کسب همکاری از سوی ایران، پاکستان، ترکیه و حتی هند باشد.

سعید شفقت :
دکتر شفقت در پاسخ به این پرسش که "به نظر شما راه حل نهایی معضل افغانستان چیست؟" گفت : اوباما نیز همانند بوش ادعا کرده که حملات 11 سپتامبر از داخل افغانستان برنامه ریزی شده بود بنابراین باید به دولتمردان آمریکا گفت : مرز افغانستان با پاکستان جائی است که سران القاعده و طالبان مخفی شده اند و باید این منطقه را از وجود آنها پاک کرد و نیروهای آنها را نیز خلع سلاح کرد تنها پس از اجرای این کار آمریکا می تواند در افغانستان پیروز شود.

وی در خصوص لزوم همکاری آمریکا با کشورهای همسایه و منطقه برای حل معضل افغانستان نیز گفت:آمریکا به تنهایی نمی تواند دراین راه پیروز شود و ازهمین رو باید به دنبال یک راهبرد چندجانبه و کسب همکاری از سوی ایران، پاکستان، ترکیه و حتی هند باشد. علاوه بر آن  آمریکا در این راه می تواند به دنبال همکاری با چین نیز باشد. از نقطه نظر من بدون همکاری و اجماع  منطقه ای و همچنین کمک کشورهای همسایه افغانستان، تهدید تروریسم در این کشور قابل حل نخواهد بود. و از همین رو آمریکا برای تسهیل خروج خود از افغانستان نیازمند همکاری نزدیک با کشورهای منطقه است. یک افغانستان پرهرج و مرج و خروج آمریکا از آن به معنای ناآرام کردن پاکستان و تحریک ایران خواهد بود و این وضعیت منطقه را به یک آتشفشان در آستانه انفجار تبدل می کند، بنابراین برای نجات افغانستان باید به یک اجماع منطقه ای رسید .

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=995247
 نوشته شده توسط گروه خبری روز در دوشنبه 88/9/16 و ساعت 1:13 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا