گفتگو با امریکا در دستور کار ایران نیست - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توکّل، دژ حکمت است . [امام علی علیه السلام]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 20
گفتگو با امریکا در دستور کار ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد هر گونه برنامه برای مذاکره با امریکا گفت: گفتگوهایی هم که با مقامات امریکایی در ژنو صورت گرفت درباره بسته پیشنهادی ایران بود.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گفتگو با امریکا منتفی شده است افزود: موضوع مذاکره هرگز مطرح نبوده است که منتفی شود؛ گفتگوهای ما با امریکا درباره موضوع هسته ای بود که پنج به علاوه یک می خواست با حضور مستقیم امریکا با ما در این خصوص مذاکره کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به ترکیه و سوریه و اینکه آیا در گفتگوهای وی با مقامات ترکیه ای، درباره موضوع هسته ای نیز گفتگو شده است اظهار داشت: آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی است و طبیعی است در سفر به کشورهای مختلف موضوعات مربوط به مسائل دوجانبه و منطقه ای مد نظر قرار گیرد و در این خصوص رایزنی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بسیاری از کشورها تمایل دارند برای مشکلی که برخی کشورهای بزرگ در حقوق هسته ای کشورهای دیگر به وجود آورده اند نقش آفرینی کنند و این امکان وجود دارد ترکیه هم با نیت خوب و سالم در این مسیر حرکت کند.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل ما با کشورهای غربی و صاحب این فناوری، هیچ حرف غیرشفافی وجود ندارد که نیاز باشد دیگران آن را تعبیر کنند.

مهمانپرست گفت: همکاری های ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری می شود و برنامه های آینده ما نیز در این باره اعلام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از طریق رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیامی برای مقامات ایرانی ارسال کرده است گفت: باید این را از آقای اوباما یا اردوغان پرسید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادامه مذاکرات ژنو و اظهارات تهدیدآمیز برخی کشورها درخصوص ایران گفت: موضوع مذاکرات ژنو بسته پیشنهادی ایران بود و اکنون طرف مقابل باید آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام کند.

مهمانپرست با بیان اینکه در طرف مقابل، آمادگی برای ادامه مذاکرات را شاهد نیستیم، به موضع برخی مسئولان کشورهای دیگر درقبال ایران پرداخت و افزود: اظهارات تهدیدآمیز را نمی پسندیم و فکر می کنیم آنها با اصرار مسیر اشتباهی را دنبال می کنند که کارآیی نخواهد داشت.

فعالیتهای هسته ای ایران مورد حمایت بسیاری از کشورها

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه کشورهای بسیاری از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می کنند احقاق حقوق هسته ای همه کشورها را خواستار شد.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه حقانیت عملکرد ایران مورد تأیید کشورهای بسیاری در دنیا از جمله اعضای جنبش غیرمتعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی قرار گرفته، طبیعی است کسانی که رویه غرب را در قبال موضوع هسته ای ایران نمی پسندند، آن را صحیح نمی دانند و مسیر این روند را رو به بن بست می دانند تلاش کنند از حقانیت کشور ما حمایت کنند.

وی با بیان اینکه این به ترکیه محدود نمی شود افزود: امیدواریم احقاق حق برای دستیابی به دانش صلح آمیز هسته ای برای همه باشد.

مهمانپرست اضافه کرد: اخیرا ترکیه فعالیت هایی دیپلماتیک در منطقه آغاز کرده است و برخی تحلیلگران و رسانه های منطقه ای و بین المللی بخشی از این فعالیت ها را مرتبط با موضوع هسته ای ایران می دانند.

خبرنگاری پرسید: امریکا اعلام کرده است پایان امسال آخرین فرصت برای ایران در موضوع گفتگوهای هسته ای است موضع وزارت امور خارجه در این باره چیست؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ گفت: این ادامه همان رویه نادرست قبلی است و این گونه اظهارات تهدیدآمیز که از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می شود دیگر کارآیی ندارد.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه با این گونه اظهارات، از حقوق کشورمان برای دستیابی به دانش ارزشمند و صلح آمیز هسته ای دست نخواهیم کشید اظهار داشت: کشورهای دارنده سوخت هسته ای و آژانس موظفند سوخت مورد نیاز کشورهایی را که خواهان سوخت هستند و براساس معاهده منع گسترش سلا ح های هسته ای (ان پی تی) به تعهدات خود عمل کرده اند تامین کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به غربی ها توصیه کرد در مسیر درست گام بردارند تا موضوع هسته ای ایران زودتر حل و فصل شود.

به تازگی برخی مسئولان امریکایی از جمله سخنگوهای وزارت امور خارجه امریکا و کاخ سفید گفته اند ایران باید تا پایان امسال به درخواست های غرب برای حل و فصل موضوع هسته ای پاسخ دهد.

غربی ها خواهان توقف همه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران از جمله غنی سازی اورانیوم هستند.

مردم و دولت ایران به غرب بی اعتمادند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مردم و مسئولان ایرانی در موضوعاتی چون هسته ای به غرب بی اعتمادند، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای معاوضه سوخت هسته ای در صورت اعتمادسازی طرف های غربی خبر داد.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت ایران با تبادل سوخت هسته ای سه و نیم درصد با 20 درصد موافق است، گفت: پیشتر، نظر جمهوری اسلامی ایران در این باره به روشنی بیان شده است.

وی با بیان اینکه اعلام نیاز ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است، به راه هایی که برای تامین این سوخت وجود دارد اشاره کرد و افزود: یکی از این راه ها خرید سوخت از دارندگان آن و دیگری معاوضه سوخت سه و نیم درصد غنی شده با سوخت 20 درصد غنی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتقاد از کشورهایی که در صدد هستند از موضوع تحویل سوخت هسته ای به ایران به عنوان اهرم فشار استفاده کنند گفت: طبیعی است که در این صورت باید در پی تامین سوخت 20 درصد غنی شده به دست دانشمندان هسته ای خود باشیم.

وی تامین این سوخت را برنامه بلندمدت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اگر غرب رفتار غیرقانونی خود را ادامه دهد ایران در همکاری با آژانس تجدید نظر خواهد کرد گفت: این همان نظری است که نمایندگان مجلس با 226 رای آن را تصویب کردند و از دولت خواستند اگر حقوق ایران به عنوان عضو متعهد آژانس تامین نشود لزومی به اجرای تعهدات حداکثری در قبال این نهاد وجود ندارد.

مهمانپرست درباره نامه جمهوری اسلامی ایران به 35 عضو شورای حکام آژانس هم گفت: این نامه ارسال شده است و امروز رسانه ای می شود.

انتقاد وزارت خارجه از اقدام امریکا در بازداشت اتباع ایرانی

مهمانپرست در ادامه نشست خبری امروز خود با بیان اینکه وزارت امور خارجه از بازداشت اتباع ایرانی در کشورهای مختلف که امریکا تحت پیگرد قرار می دهد انتقاد می کند ، گفت: متاسفانه دولت امریکا روندی غیرحقوقی را پیگیری می کند و برای برخی اتباع ایرانی در کشورهای مختلف دام می گذارد و سعی می کند با اسناد غیرواقعی آنها را زندانی کند.

وی با بیان اینکه تاکنون حکم برائت چهار نفر از این افراد با تلاش های وزارت امور خارجه صادر شده است، از اینکه دولت امریکا در این باره، درست اطلاع رسانی نمی کند و دادگاه بسیاری از این افراد را برگزار نکرده است به شدت انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه به تازگی فهرست یازده نفره ای را منتشر کرده که امریکا تحت پیگرد قرار داده است. این افراد که معاونت ضدتروریستی وزارت خزانه داری امریکا آنان را تحت پیگرد قرار داده است، تجاری هستند که با شرکت های معتبر دنیا همکاری می کنند.

مهمانپرست با اشاره به نگرانی خانواده های افراد بازداشت شده گفت: وزارت امور خارجه آزادی اتباع ایرانی را در دستور کار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره شرکت منوچهر متکی وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی منامه گفت: در این اجلاس که به موضوعات مختلف منطقه می پردازد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی همه گونه همکاری دارد.

وی افزود: اجلاس منامه فرصتی است برای اعلام مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفتگو با مقامات دیگر کشورهای شرکت کننده.

مهمانپرست درباره روند آزادی پنج ملوان انگلیسی هم که در آب‌های سرزمینی ایران بازداشت شده بودند گفت: طبیعی است که برخی افراد به اشتباه وارد آب‌های کشوری شوند.

وی افزود: در نخستین مرحله، مسئولان محلی اقدامات اولیه را درباره جزئیات، نیت و تجهیزاتی که این افراد دارند انجام می دهند که اگر متوجه شوند موضوع سهوی بوده است دیگر جنبه سیاسی پیدا نمی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: درباره پنج انگلیسی هم که در خلیج فارس بازداشت شدند این گونه بود و وقتی مسئولان محلی متوجه شدند آنها سهوی وارد آب‌های ایران شده اند خودشان آنها را آزاد کردند.

مهمانپرست در ادامه با رد اخباری مبنی بر اقدام دولت عراق در نصب دستگاه های شنود در مرزهای ایران گفت: مسئولان جمهوری اسلامی ایران به این مسائل حساسند و با اقتدار و درایت همه موضوعات را پیگیری و اگر مشکلی باشد آن را با کشورهای همسایه بررسی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات پارلمانی عراق هم که پس از تصویب قانون آن در مجلس این کشور، قرار است فوریه برگزار شود اظهار داشت: به نظر ما، مردم، احزاب و گروه های عراقی هر چه سریع تر با تفاهم و آرامش، مقدمات انتخابات را فراهم کنند و مسیر دموکراسی این کشور ادامه یابد ما از آن استقبال می کنیم.

وی افزود: کشورهای همسایه عراق از جمله ایران کمک خواهند کرد این کشور هر چه زودتر به ثبات دست یابد؛ چرا که ثبات عراق، ثبات منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده عربستان از بمب های نامتعارف برضد گروه الحوثی در یمن گفت: موضع خود را پیش از این در این باره اعلام کرده ایم و موضوع یمن و مسلمانان این کشور باید از طریق گفتگو و تفاهم به نتیجه برسد؛ چرا که راه حل نظامی مشکل گشا نیست و فقط کشورهایی که مخالف منافع مسلمانان هستند از آن نفع خواهند برد.

مهمانپرست در ادامه روابط ایران و عربستان را خوب توصیف کرد و افزود: فکر می کنیم دو کشور می توانند در امنیت، رشد و توسعه منطقه بسیار موثر باشند.

وی درباره برگزاری همه پرسی در سوئیس برای ممنوعیت ساخت مناره مساجد گفت: وزیر امور خارجه با همتای سوئیسی خود در این باره صحبت کرده است و جمهوری اسلامی ایران آن را تبعیض و تضییع حقوق مسلمانان می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام سوئیس را غیرمتعارف خواند و تصریح کرد: آنچه در سوئیس رخ داد مغایر با ادعای دموکراسی و آزادی در اروپاست.

هفته گذشته براساس همه پرسی که برخی احزاب تندرو در سوئیس برگزار کردند مردم این کشور به ممنوعیت ساخت مناره مساجد رای مثبت دادند. 

 ایران مقتدرانه از مرزهایش دفاع می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران با اقتدار از مرزهایش دفاع می کند هر گونه نگرانی از تهدیدات خارجی را بی‌مورد دانست.

رامین مهمانپرست در ادامه نشست خبری امروز، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رزمایش های رژیم صهیونیستی که گفته می شود با هدف حمله به تاسیسات هسته ای ایران قرار است انجام شود گفت: این گونه جنگ های روانی و تبلیغاتی زیاد است که با هدف اعمال فشار و ایجاد ترس میان مردم ایران صورت می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بی ارزش دانستن این گونه اخبار افزود: نباید نگران این گونه جوسازی ها بود.

خبرنگاری پرسید: آقای احمدی نژاد در اصفهان گفت ایران مهم ترین کشور جهان است آیا وزارت خارجه با این دیدگاه با جهان تعامل می کند؟ که مهمانپرست پاسخ داد: اظهارات آقای رئیس جمهور درباره نقش جمهوری اسلامی ایران به این معناست که نقش ایران در منطقه خاورمیانه حایز اهمیت و یکی از کشورهای قدرتمند منطقه است.

خبرنگار دیگری سوال کرد: جمهوری اسلامی ایران اظهارات برخی مقامات کشورها را درباره حوادث پس از انتخابات، دخالت در امور ایران اعلام کرد؛ آیا اظهار نظر جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث سایر کشورها هم چنین است؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: دخالت کشورهای دیگر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بسیار روشن است و توصیه می کنیم امریکا، انگلیس و فرانسه به مسائل داخلی خودشان بپردازند تا از مشکلات داخلی شان کاسته شود.

وی درباره شرکت ایران در اجلاس کپنهاک که به موضوع تغییرات آب و هوایی در جهان می پردازد و سطح هیئت ایرانی شرکت کننده در آن اظهار داشت: از آنجا که در این اجلاس به موضوع تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی پرداخته می شود یکی از موضوعاتی که می توانیم مطرح کنیم بحث استفاده از انرژی های پاک است.

مهمانپرست اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که کشورها می توانند در دستور کار قرار دهند گام برداشتن در مسیر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای به عنوان یک منبع انرژی پاک است.

وی ترکیب هیئت شرکت کننده ایرانی را در دست بررسی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا هیئتی سیاسی از امارات به ایران می آید، ضمن تایید این خبر گفت: با توجه به روابط نزدیک ایران با کشورهای منطقه، تردد هیئت های کشورهای مختلف به ایران متعدد و متراکم است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند و بزرگ در منطقه است افزود: طبیعی است دیدگاه های مسئولان ایرانی برای هیئت هایی که به تهران می آیند مفید است.

مهمانپرست درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بولیوی که هفته گذشته برگزار شد و در آن مورالس رئیس جمهور این کشور بار دیگر به ریاست جمهوری رسید گفت: پیروزی آقای مورالس را در انتخاباتی که به صورت دموکراتیک برگزار شد به وی و مردم بولیوی تبریک می گویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع کوزوو نیز گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همان است که قبلا اعلام شده و هیچ تغییری نکرده است.

مهمانپرست درباره سفر دو هیئت هندی و پاکستانی به ایران و گفتگوهای آنان در زمینه انرژی با مسئولان ایرانی اظهار داشت: موضوعات زیادی در زمینه همکاری های انرژی با پاکستان و هند داریم که یکی از آنها خط لوله صلح و تبادل انرژی است و می توانیم علاوه بر آن از شرایط منطقه ای و ظرفیت های موجود جغرافیایی و اقلیمی استفاده کنیم.

وی تبادل انرژی برق را در فصول مختلف با کشورهای منطقه یکی از این همکاری ها اعلام کرد و پاسخگویی درباره نتایج سفر این دو هیئت را به مسئولان وزارت نفت ارجاع داد.

خبرنگاری گفت: گزارش هایی از عراق می رسد که بر اساس آن ماموران مرزبانی ایران اجازه ماهیگیری را به عراقی ها در اروندرود نمی دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد صریح این اظهارات گفت: اگر هر کس در آب‌های ساحلی خودش باشد هیچ مشکلی نیست.

مهمانپرست به خبرنگاری هم که پرسید چرا برخی کشورها از جمله هلند هنوز در ایران سفیر ندارند چنین پاسخ داد: باید از وزارت خارجه آنها سوال کنید، ولی ما از توسعه روابط با همه کشورها استقبال می کنیم.

http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=207828
 نوشته شده توسط گروه خبری روز در سه شنبه 88/9/17 و ساعت 4:1 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا