رقابت ایران و رژیم صهیونیستی در اقیانوس آرام - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردبارى و درنگ از یک شکم افتادند و هر دو از همت بلند زادند . [نهج البلاغه]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 20
رقابت ایران و رژیم صهیونیستی در اقیانوس آرام
اسراییل در ازای درخواست کشور " نائورو " برای اعزام یک متخصص " گوش و حلق و بینی " سریعا یک پزشک متخصص به این کشور اعزام کرد یا اینکه پس از طوفان اخیر در "ساموئا " مبلغ 130 هزار دلار به این کشور کمک کرد.
عصر ایران – اسراییل از رای غیر منتظره کشور "جزایر سلیمان" به گزارش جنایات ارتش این رژیم در جنگ غزه ( گزارش گلدستون) غافلگیر شده است.

کشور جزایر سلیمان به همراه چند کشور ذره ای دیگر از مجمع الجزایر اقیانوس آرام، برای اسراییل بسیار مهم هستند زیرا این کشورها عضو سازمان ملل بوده و به لحاظ حقوقی، رای کشور کوچک جزایر سلیمان در مجمع عمومی ملل متحد با رای کشوری چون چین یا آمریکا برابری می کند.

از این رو اسراییل که از ابتدای تشکیل غیرمشروع در سال 1948، خود را در محاصره مخالفت اکثریت کشورهای اسلامی، در حال توسعه و نیز کشورهای آفریقایی دیده است، در دهه 1980 و همزمان با اعلام استقلال بسیاری از این کشورهای ذره ای اقیانوس آرام جزء نخستین رژیم هایی بود که استقلال این کشورها را به رسمیت شناخت و از این طریق سعی کرد که با ایجاد روابط نزدیک با این کشورهای ذره ای از رای آنها در مجمع عمومی سازمان ملل به نفع خود بهره برداری کند.

اما در سال های اخیر کفه معادله به ضرر اسراییل شده و با ورود کشورهایی جدید به حیات خلوت اسراییل روابط نزدیک سابق اسراییل با این کشورها دست خوش آسیب شده است .

کشورهایی چون ایران ، سوریه ، ونزوئلا و کوبا با نزدیکی به این کشورها سعی دارند که آنها نیز از رای این کشورها در مجمع عمومی ملل متحد بهره برداری کنند .

مایکل رونین مدیر کل حوزه اقیانوس آرام وزارت خارجه اسراییل در توصیف رقابت موجود در این حوزه می گوید : " حفظ روابط نزدیک با این کشورها جزء اولویت های اساسی و راهبردی سیاست خارجی اسراییل است . "

وی می افزاید : " اندازه و قدرت این کشورهای ذره ای برای ما مهم نیست بلکه رای هر یک از این کشورهای ذره ای در مجمع عمومی سازمان ملل ، به اندازه رای کشوری به بزرگی چین است ".

با این حال رقابت بر سر نفوذ در این حوزه همچنان ادامه دارد و اسراییل در ماه های اخیر و به ویژه با رای مثبت کشور جزایر سلیمان به گزارش گلدستون احساس خطر کرده است .

دیپلمات های اسراییلی در گام نخست تلاش کردند تا رای جزایر سلیمان را خریداری شده از سوی ایران بدانند و این ادعا را مطرح کردند که ایران برای رای مثبت جزایر سلیمان به گزارش گلدستون 200 هزار دلار به این کشور رشوه پرداخته است !

اما مساله تنها حضور ایران نیست بلکه سوریه ، کوبا و ونزوئلا نیز از جمله کشورهایی بوده اند که در سال های گذشته تلاش کرده اند تا با نزدیکی به این کشورها و ارایه برخی خدمات به آنها از پشتوانه رای آنها در مجامع بین المللی برخوردار شوند .

این حضور و رقابت باعث شده است که وزارت خارجه اسراییل تلاش های جدیدی را برای جلب و جذب این کشورها به مورد اجرا گذارد .

از جمله اینکه مایکل رونین مدیر کل وزارت خارجه اسراییل و سفیر اسراییل در کشورهای ذره ای اقیانوس آرام گفته است که اسراییل خود انحصار تامین نیازهای این کشورها را به دست گرفته است و به صورت مجانی برخی خدمات پزشکی ، دارویی ودیگر نیازمندی های اقتصادی این جزایر را تامین می کند .

برای مثال اسراییل در ازای درخواست کشور " نائورو " برای اعزام یک متخصص " گوش و حلق و بینی " سریعا یک پزشک متخصص به این کشور اعزام کرد و یا اینکه پس از طوفان اخیر در "ساموئا " مبلغ 130 هزار دلار به این کشور کمک کرد.

اسراییل همچنین سال هاست مسئولیت تامین تجهیزات و امکانات پزشکی برای درمان بیماران دیابتی در جزایر سلیمان را بر عهده گرفته است . بیماری دیابت یکی از بیماری های شایع در کشور جزایر سلیمان است و عده زیادی از شهروندان جزایر سلیمان احتمالا بنا به دلایل آب و هوایی یا ژنتیکی مبتلا به دیابت هستند .

ارایه این کمک ها در سال های اخیر باعث شد تا اسراییل حمایت این کشورهای ذره ای اقیانوس آرام را از آن خود کند.

اما رای مثبت کشور جزایر سلیمان به گزارش گلدستون در مجمع عمومی ملل متحد، خواب را بر چشمان مقامات اسراییلی آشفته کرد.

در این راستا اسراییل تلاش های خود را برای جلب نظر این کشورها دو چندان کرده و قرار است در ژانویه سال آینده میلادی ( کمتر از یک ماه دیگر) تل آویو میزبان سه رییس جمهور کشورهای ذره ای " میکرونزیا ، جزایر مارشال و نائورو " باشد .

اسراییل به شدت از نزدیکی دیگر کشورها به این کشورهای فقیر نگران است و از این می ترسد که این کشورها با وعده های وسوسه انگیز کمک اقتصادی سایر کشورها ( به ویژه کشورهای مخالف اسراییل) همسویی سابق خود با اسراییل را کنار بگذارند.

با این حال تا زمان تداوم چنین وضعیت جنگ سردی، به نظر می رسد مقامات کشورهای ذره ای حوزه اقیانوس آرام می توانند دلگرم به این باشند که در این جنگ سرد، قیمت همراهی آنها همچون مزایده های آثار قیمتی در حراج های اروپایی لحظه به لحظه بالا خواهد رفت.

 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 88/9/20 و ساعت 4:42 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا