خبرگزای فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از نظر شرع اسلام در قرآن واژه فتنه بسیار آمده است که البته گاهی به معنای امتحان نیز است و قرآن جایی که جهاد را مطرح میکند در جهاد قاعدتا سلاح به کار میرود و نمیتوان تردید کرد که این تولید و نگهداری از مصادیق بارز فتنه است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام ابوالقاسم علیدوست دوشنبه شب در میزگرد علمی بررسی دیدگاه فقه شیعه در مورد تولید، نگهداری و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی که به همت خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: باید توجه داشت که موضوع مورد بررسی موضوع تعبدی است یا خیر که باید مراقب بود از ابتدا رنگ تعبد نداشته و یک موضوع کاملا اجتماعی و سیاسی و مربوط به مصالح نظام انسانها است.
وی ادامه داد: وقتی موضوع غیر تعبدی و کاملا عقلانی شد در بررسی فقهی باید متد مورد نظر را در پیش گرفت و در آغاز دید که اقتضای مساله در چیست؟ اگر به بنای عقل رسیدیم باید به ادله شرعی یعنی قرآن و روایات رجوع کرده و موضوع را مورد بررسی قرار داد و باید دید مخالف خرد خردمندان است و یا اینکه در یک راستا حرکت میکند.
حجتالاسلام علیدوست با اشاره به خرید و فروش سلاح گفت: توجه داشته باشید که در این بحث منظور از سلاح به عنوان سلاح کشتار جمعی نیست در روایات هم تجویز شده و هم منع آن آمده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: شیخ انصاری میگوید آن روایتی که تجویز میکند برای زمان صلح بوده و آن که منع میکند برای زمان جنگ است.
وی ادامه داد: هیچ مولفه دیگری را شیخ انصاری در این بحث راه نمیدهد، با توجه به اینکه ممکن است مولفههای دیگری وجود داشته باشد.
حجتالاسلام علیدوست تصریح کرد: همچنین شهید اول نیز میگوید به هیچ عنوان فروش سلاح به دشمن نداریم و دشمنی که هماکنون سلاح را میخرد آن را نگهداری کرده و در زمان جنگ به نفع خود و ضرر مسلمانان استفاده میکند.
وی بیان داشت: شیخ انصاری در پاسخ به این موضع شهید اول میگوید این اجتهاد در مقابل نص است، برخورد شیخ انصاری با تولید سلاح و فروش آن یک برخورد نصمدار است و ایشان رصد میکند که از روایات چه بر میآید و اقتضائات اولیه را گرفته و اگر هم تعارض دارد بین روایات جمع میکند، اما برخورد شهید اول یک برخورد عقلانی بوده و میگوید که بنده در برابر روایات اجتهاد نمیکنم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص نظر امام خمینی(ره) در خصوص فروش و تولید سلاح تصریح کرد: باز هم تاکید میکنم منظورم از سلاح در این بحث سلاح کشتار جمعی نیست، امام خمینی(ره) نیز در این زمینه معتقد بودند که فروش و تولید سلاح از شئون حکومت است و این مسئله فردی نیست و افراد عهدهدار نیستند.
وی ادامه داد: امام معتقد بودند که تولید سلاح و نگهداری آن باید در حکومت صالح بوده و این حکومت صالح عهدهدار این امر باشد.
حجتالاسلام علیدوست تاکید کرد: هیچ عقل و فردی نمیتواند تولید، نگهداری و استفاده از سلاح کشتار جمعی را توجیه کند و در تعریف این سلاح یکی از شاخصهایی که میآورند این است که نتیجه به کارگیری دست کسی که به دست میآورد نیست.
وی گفت: از نظر شرع اسلام در قرآن واژه فتنه بسیار آمده است که البته گاهی به معنای امتحان نیز هست و قرآن جایی که جهاد را مطرح میکند در جهاد قاعدتا سلاح به کار میرود، آیا میشود تردید کرد که این تولید و نگهداری از مصادیق بارز فتنه است؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در فتنه بودن این موضوع تردید نیست و برخی دم از تولید میزنند و تهدید به کارگیری میکنند.
وی در پایان گفت: هنر حکومتها این است که قلبها را در تسخیر خود در بیاورد و به دنبال سلاح هستهای نباشد.
منبع ما : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901240040