آیتالله خامنهای رئیس جمهور وقت قصد نداشتند در دور دوم موسوی را به عنوان نخستوزیر خود انتخاب کنند و این موضوع را به امام(ره) گفته بودند و امام نیز پذیرفتند، اما پس از صحبتهای محسن رضایی با امام، ایشان میپذیرد که موسوی در این دوره نیز نخستوزیر باشد.
به گزارش فارس، سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرمسئول روزنامه رسالت عصر امروز شنبه در نشستی با موضوع "امنیت و آزادی کدام در مسلخ دیگری " که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی و در جمع دانشجویان این دانشکده برگزار شد، طی سخنانی با گرامیداشت 13 آبان و با بیان اینکه این روز وجه جهانی انقلاب اسلامی را آشکار کرد، اظهار داشت: امنیت و آزادی گوهری هستند که جدا از یکدیگر قابل تعریف نبوده و در واقع لازم و ملزوم یکدیگرند.
وی با اشاره به اینکه آزادی به قدری اهمیت دارد که یکی از شعارهای اصلی مردم در انقلاب اسلامی و در مقابله با خفقان موجود قبل از انقلاب بود، ادامه داد: امنیت نیز مسئله با اهمیتی است، چراکه حیات هر نظامی بدون امنیت و ثبات غیرممکن است و بهمریختگی یک نظام زمانی است که ثبات و امنیت آن نظام به هم بریزد.
نبوی با بیان اینکه تعریف این دو واژه بستگی به رویکرد ما نسبت به انسان دارد، تصریح کرد: امنیت و آزادی با مفهوم قانون، عدالت و علیالخصوص حق، رابطه تنگاتنگی دارد ولی لازم است که این رابطهها روشن شده و ارتباط این دو واژه با مفهوم حکومت و دولت مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: امنیت در لغت به معنای آسایش، سلامت، ایمن شدن و در امان بودن است، چنانچه میتوان گفت کسی که امنیت دارد یک اطمینان خاطر از محیط اطراف و جامعه خود دارد.
مدیرمسئول روزنامه رسالت با تاکید بر اینکه امنیت و آزادی در صحنه جامعه معنا پیدا میکنند، گفت: در برخی از تعریفها از آزادی و امنیت به رابطه این دو واژه با دولتها توجه شده است، بطوریکه در این تعاریف مهمترین وظیفه دولتها را تامین امنیت جامعه دانستهاند.
وی با اشاره به تعریف لیبرالها از آزادی گفت: لیبرالها آزادی را اینگونه تعریف میکنند که نباید هیچ مانعی برای گزینش و انتخاب انسان وجود داشته باشد، اما ما این موضوع را فقط از نظر تکوینی قبول داریم، چراکه خدا انسان را به گونهای خلق کرده که بتواند انتخاب کند یعنی انسانها تکویناً آزاد بوده و حق انتخاب دارند اما از نظر تشریعی آزادی انسان محدود است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه لیبرالها انسان را محور جهان دانسته و میگویند انسان حق دارد تا هر چیزی که بخواهد را انتخاب کند، ادامه داد: لیبرالها نیز در برخی موارد مجبور میشوند که آزادی را محدود کرده و به یک قرارداد اجتماعی تن دهند و دولت انتخاب کنند تا مرزهای آزادی مشخص شده و استفاده از حق آزادی برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند.
نبوی با تاکید بر اینکه اگر هر فردی بخواهد از آزادی به صورت نامحدود استفاده کند، امنیت معنا ندارد، گفت: امنیت زمانی برقرار میشود که آزادی برای هر فردی در جامعه انسانی مرز داشته باشد، لذا مسئله قانون و قرارداد اجتماعی در چنین زمانها و برای تامین امنیت در جوامع انسانی پدید میآید.
وی افزود: حتی افرادی که طرفدار آزادی مطلق هستند در چنین شرایطی نیز آن را یک ارزش در جوامع انسانی به حساب نمیآورند چراکه امنیت مهمترین عنصر نیاز انسان است و مرزهای آزادی با آن تعریف میشود لذا آنجا که آزادی امنیت جامعه را به خطر اندازد جلوی آن را گرفته و آن را محدود میکنند.
مدیر مسئول روزنامه رسالت اقسام آزادی را دو نوع منفی و مثبت خواند و ادامه داد: در آزادی منفی هیچ محدودیتی برای آن تعیین نشده است اما در آزادی مثبت اعتقاد بر این است که باید در جامعه شرایطی فراهم شود تا همه آحاد جامعه بتوانند از این حق استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در دین اسلام امنیت و آزادی دو گوهر با ارزش محسوب میشود، اضافه کرد: مسئله آزادی در اسلام در مقابل دو سئوال "آزادی از چه؟ " و "آزادی برای چه؟ " تعریف میشود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در پاسخ به سوال "آزادی از چه " معتقد هستیم انسان باید برای رسیدن به سعادت و کمال نهایی از هر قید و بندی آزاد باشد؛ همچنین در تعریف "آزادی برای چه؟ " میگوییم انسان برای اینکه خدا را بدون خوف و ترس از غیر او پرستش کند باید آزاد باشد، چرا که ترس از غیر خدا موجب میشود تا انسان به بسیاری از گناهان و اعمال غیرانسانی تن دهد.
نبوی امنیت را دارای چهار قسم شخصی، عمومی، اجتماعی و ملی دانست و ادامه داد: یکی از وظایف مهم دولتها در جوامع انسانی برقراری امنیت ملی است؛ یعنی دولتها موظفند امنیت کشور و ملت خود در برابر دیگران ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه در اسلام مرزهای آزادی و امنیت براساس حق تعریف میشود، تاکید کرد: در دین اسلام مبنای آزادی، حقوقی است که خدا تعریف کرده و لازم است تا در راه برقراری این آزادی، عدالت نیز برقرار شود.
نبوی در ادامه این نشست در پاسخ به سئوالات دانشجویان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلایل حمایت امام خمینی(ره) از میرحسین موسوی در زمان نخستوزیری وی چه بود؟ گفت: دلیل حمایتهای امام از موسوی این بود که دولت پیشانی نظام برای انجام مأموریتها و کارهای سنگین است، لذا دولت بدون پشتیبانی رهبری نمیتواند مسئولیتهای خود را انجام دهد اما این حمایتها به این معنا نبود که امام خمینی(ره) نسبت به عملکرد موسوی انتقادی نداشته باشند.
وی افزود: در دوره اول نخستوزیری موسوی با توجه به شرایط حساس جنگ حمایت امام(ره) از موسوی برای مقابله با شرق و غرب که در مخالفت با جمهوری اسلامی متفق بودند، لازم بود، اما در دور دوم نخستوزیری موسوی، مقام معظم رهبری که آن زمان رئیسجمهور بودند قصد نداشتند موسوی را به عنوان نخستوزیر خود انتخاب کند و این موضوع را به امام(ره) گفته بودند و امام نیز پذیرفتند اما محسن رضایی که در آن موقع فرمانده سپاه پاسداران بود خدمت امام رفته و استدلال میکند که اگر موسوی عوض شود به جنگ ضربه میخورد و تغییر موسوی سبب تضعیف جبههها میشود، لذا امام میپذیرد که موسوی در این دوره نیز نخستوزیر باشد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دلایل استعفای شما از کابینه میرحسین موسوی چه بود، گفت: من در دور اول از جانب شهید باهنر به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن انتخاب شدم و پس از شهادت ایشان نیز موسوی همان کابینه را به مجلس معرفی کرد، لذا من هیچگاه استعفا ندادم و چهارسال کامل وزیر آن کابینه بودم، اما در دور دوم میرحسین موسوی من را به عنوان وزیر معرفی نکرد.
منبع : http://www.rajanews.com