|
میگویم دولت نهم بیشترین فاصله را با جنگ داشته است ؟ |
صفار هرندی: آقای خاتمی فرد زیرکی است |
|
|
|
آقای سروش اخیرا طی مصاحبهای آب پاکی را به دست کسانی که فکر میکردند سروش به حکومت دینی منطبق بر دموکراسی اعتقاد دارد، ریخت چرا که وی در این مصاحبه با اشاره به سکولاریزم گفته است حکومت سکولار میتواند حکومت موفقی باشد و نباید اعتقادات دینی هیچ مداخلهای در حکومت داشته باشد تاریخ انتشار: شنبه 11 اردیبهشت 1389 |
|
فارس: محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دانشکده سیاسی دانشگاه تهران مرکز، که با موضوع کلمه جمهوری اسلامی برگزار شده بود سخن میگفت، اظهار داشت: اگر به تحولات سیاسی سال 57 بر گردیم و شرایط مردم را در این مقطع تاریخی دنبال کنیم به این نتیجه میرسیم که مردم همواره به دنبال آزادی همراه با حاکمیت اسلامی بودهاند و بر همین اساس بود که شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی از سوی مردم سر داده میشد. وی با بیان اینکه حکومت اسلامی یک مظروف است که باید در ظرفی گنجانده شود، گفت: مردم در آن زمان این سوال برایشان پیش آمده بود که احکام اسلامی به عنوان مظروف در کدام ظرف گنجانده شود که امام جمهوری را برای این گروه به عنوان پاسخ مطرح کرد. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انقلاب کبیر فرانسه و آغاز مقولهای به اسم جمهوری، تصریح کرد: فرانسه وقتی جمهوری را همراه با روشی از دموکراسی در کشورش پیاده کرد به تدریج برخی دیگر از کشورها به دنبال این نوع حکومت رفتند و البته برخی از کشورها از جمله انگلیس تن به جمهوریت ندادند. صفارهرندی با بیان اینکه بعد از انقلاب کبیر فرانسه عنصری به نام اومانیسم به معنای انسانمداری و انسانمحوری مطرح شد، تصریح کرد: آن زمان دیندارانی وجود داشتند که میگفتند خداوند انسان را خلق کرده است اما این انسان است که باید تعیین کننده باشد. در اینجا باید گفت که این گروه از جمهوریخواهان یک نگاه جدید به هستی داشتند و معتقد بودند که برای اداره جامعه بشری انسان باید محور باشد و در عین حال حکومتها مبتنی بر آرای انسانها و مردم باشند. وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی برخیها پیشنهاد دادند که جمهوریت با مقولههایی مثل دموکراتیک و دموکراتیک خلق با هم مطرح شوند در حالی که این افراد در گذشته میگفتند که جمهوریت با اسلامیت جمع نمیشود ادعا کردند که جمهوریت میتواند با سوسیالیست جمع شود و جمهوری دموکراتیک در کشور مطرح شود. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازرگان به عنوان نخستوزیر دولت موقت به همراه همفکرانش معتقد بودند که جمهوری اسلامی باید برای مقبولیت با قید دموکراتیک مطرح شود، گفت: اما ملت ایران در رفراندوم حاضر شدند و به کلام امام خمینی (ره) که جمهوری اسلامی بود رای دادند و اعلام کردند که در جمهوری اسلامی باید احکام دینی اجرا شود. صفارهرندی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در قانون اساسی تعریف شده است، یادآور شد: در آخرین روزهای عمر مبارک امام خمینی از ایشان مکررا میشنیدند که قانون اساسی باید اصلاح شود چرا که نظام با بنبستهایی مواجه است و قانون اساسی باید این بنبستها را بشکند و بر همین اساس خبرگان رهبری اصلاحیه قانون اساسی را آغاز کرد و بعد از رحلت امام خمینی برخی اصلاحات در قانون اساسی که البته بیشتر حالت شکلی و کمتر حالت محتوایی داشت، اعمال شد. این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نمیتوان گفت که اگر ما جمهوری را پذیرفتیم باید تمام قواعد جمهوریت را به نوعی که در فرانسه اعمال میشود را نیز باید بپذیریم، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی را معنا کرده است. وی با اشاره به برخی هنجارشکنیها در دولتهای گذشته، گفت: آقای علویتبار در سال 78 یا 79 مصاحبهای را با یک نشریه معتبر انجام داده بود و در این مصاحبه وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار این نشریه مبنی بر اینکه شما اصلاحطلبان که دولت و مجلس را در اختیار دارید تفاوتتان با پیشینیانتان چیست، گفته بود ما تفسیری از اسلام را قبول داریم که به دموکراسی نزدیکتر باشد. صفارهرندی افزود: علویتبار در این مصاحبه به گونهای سخن میگوید که خبرنگار این نشریه خطاب به وی میگوید با این تفسیری که شما از جمهوری اسلامی دارید پس چه چیز از جمهوری اسلامی باقی مانده است و علویتبار نیز در پاسخ به این سوال میگوید که ما اصلاحطلبان در مسیر تغییر واقع شدیم و برای اینکه ساختارها و بخشهای یک حکومت را دموکراتیکتر کنیم نیاز به زمان داریم چون در جامعه ما هنوز خدا نمرده است و هر کجا که اصول ما با دموکراسی در تعارض نباشد، آن را از طریق قانون عادی پیش میبریم تا وضعیت را دموکراتیکتر کنیم. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخیها با تفسیر پیش انقلابی به سراغ اداره ایران پس از انقلاب آمده بودند، گفت: آقای سروش اخیرا طی مصاحبهای آب پاکی را به دست کسانی که فکر میکردند سروش به حکومت دینی منطبق بر دموکراسی اعتقاد دارد، ریخت چرا که وی در این مصاحبه با اشاره به سکولاریزم گفته است حکومت سکولار میتواند حکومت موفقی باشد و نباید اعتقادات دینی هیچ مداخلهای در حکومت داشته باشد. چرا که دین رابطه مومنان با خدا است و حکومت سالم و مناسب حکومتی است که به دموکراسی توجه دارد. این فعال سیاسی با اشاره به تفاسیر مختلف از اسلام، گفت: برخیها معتقدند که اسلام دینی است که 1400 سال پیش توسط پیامبر مطرح شده و به وسیله راهنمایان آن اداره شده است و در عصر غیبت نسخه تمام عیار اسلام به امام معصوم سپرده شده است. صفارهرندی ادامه داد: این گروه از افراد معتقدند که تنها امام معصوم حق دخالت در حکومت را دارد و حکومت داری را تنها در شان امام معصوم میدانند و بر همین اساس هیچ اعتقادی به حکومت اسلامی ندارند، از نگاه اینها اسلام دین رابطه قلبی مومنان با خدا است. وی تاکید کرد: این گروه از افراد که هیچ اعتقادی به حکومت اسلامی ندارند نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی نداشتند بلکه امام را نیز در پیروزی انقلاب یاری نکردند. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: این گروه نه تنها به دنبال تکاپو برای بهبود وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیستند بلکه معتقدند که باید برای ظهور امام زمان (عج) فساد و گناه را در جامعه ترویج داد تا زمینههای ظهور امام زمان فراهم شود البته نباید فراموش کرد که مردم به این گروه هیچ اعتنایی نکردند چون که اگر اعتنا میکردند انقلاب پیروز نمیشد. صفارهرندی با بیان اینکه جریان معتقد به ترویج فساد برای ظهور امام زمان حاضر بود تسلیم حاکم جائر شود و حتی با نظام فاسد پهلوی همکاری کند اما برای اتحاد شیعه و سنی همکاری نکند چرا که این جریان به شدت دنبال اختلافافکنی بین شیعیان و سنیها بودند و جنگ با شیعیان با سنیها را بیشتر از جنگ با کافران دنبال میکردند. وی با بیان اینکه نگرش انقلاب اسلامی به اسلامیت این است که سیاست را عین دیانت دانسته و اسلام را برای اداره جامعه توانا میداند، گفت: امروز بحثی که ما با برخی از مدعیان داریم این است که اینها در حالی که احکام اسلام را قبول دارند و حتی نماز شب نیز میخوانند این است که اینها معتقدند که اسلام توانایی مدیریت اجتماعی را ندارد در حالی که اسلام توانایی جامعه بشری را دارد. صفارهرندی با بیان اینکه امروز دشمن اعتقادات ملت ایران را نشانه گرفته است و به وسیله صدها سایت که به آسانی در دسترس هستند این کار را میکند، اظهار داشت: اگر از من بپرسند که شما جوان امروز را به حق نزدیکتر میبینید یا جوان دیروز را، خواهم گفت جوان امروز به حق نزدیکتر است. وی افزود: جوان دیروز هیچ دسترسی به ماهواره و اینترنت نداشت اما جوان امروز با صدها سایت که اعتقاداتش را نشانه گرفته مواجه است و با شبکههای ماهوارهای همراه است و باید برای رسیدن به حق در مقابل این عوامل تحریککننده دین بایستد. صفارهرندی با بیان اینکه برخیها در تاریخ انقلاب اسلامی به اسلام سیاسی معتقد بودند اما نسخه تمام عیار اسلام را برای پیشرفت اداره جامعه کافی نمیدانستند. ابراز داشت: این گروه از افراد معتقد بودند که برای اداره جامعه اسلام کافی نیست و باید از دیگر اندیشهها برای اداره جامعه وام گرفت. وی با بیان اینکه این جریان التقاطی در ابتدا اسلام را با مارکسیست که در گذشته آن را علم انقلاب مینامیدند آمیخته کرد، گفت: اما بعد از مدتی که ناتوانی مارکسیسم برای همه مشخص شد و مارکسیسم از بین رفت التقاط همچنان در جای خود ماند ولی لیبرالیسم جای مارکسیسم را گرفت و این گروه از التقاط کنندگان دیگر به جای مارکسیسم، لیبرالیسم را با اسلام آمیخته کردند که باید گفت که اکنون لیبرالیسم در حال اضمحلال است این جریان مشخص نیست که چه چیزی را قصد دارد با اسلام مخلوط کند. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اسلامی که انقلاب اسلامی از آن دم میزند، اسلام امام زمان است و اسلام پیامبر مکرم اسلام است، گفت: اسلام ناب محمدی علاوه بر اینکه رابطه انسان با خدا را مورد احترام قرار داده به اداره جامعه نیز فکر کرده است و در این اسلام یک فرد مسلمان به سرنوشت همسایه، همدین و هم کیش خود نمیتواند بیتفاوت باشد. صفارهرندی با بیان اینکه آنچه امروز پیش روی انقلاب است باز تولید قبل انقلاب است، اضافه کرد: امروز سروش به صراحت میگوید که قرآن به قدری که ملت میگویند، مقدس نیست چرا که قرآن انشای پیامبر است و طبق نظریه بسط تجربه نبوی ما هم میتوانیم این حکم را انشا کنیم. وی این گفته سروش را که قرآن انشای پیامبر است را برگرفته از اومانیسم دانست و گفت: سروش به این خاطر میگوید قرآن مقدس نیست که آن را انشای پیامبر میداند و میگوید که وقتی قرآن انشای بشر شد دیگر قداست ندارد. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دوران دبیرستان شاگرد سروش بوده است، گفت: سروش به من یاد داد که زمانی که قرآن میخوانم بسمالله الرحمن الرحیم را جزء آیات سوره بدانم و به خاطر این کار از آقای سروش ممنونم. صفارهرندی با بیان اینکه برخیها میگویند اسلام رحمانی را قبول داریم و اسلام را تنها با رحمان تفسیر میکنند، گفت: این افراد نمیدانند که اگر کسی از دیوار خانه آنها بالا برود و به حقوق آنها تجاوز کند، نمیشود دیگر رحمانی برخورد کرد در حالی که برای اداره یک جامعه بزرگ انسانی باید در صورت تجاوز با قدرت برخورد کرد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص بهترین حکومت عصر غیبت، گفت: مشخصات دیروزی و امروزی ایران مشخص است و تاریخ اعلام کرده است که ایران همواره از اسلام استقبال کرده است خوبیهای اسلام را گرفته و بدیهای مسلمانان را اصلاح کرده است. وی افزود: ما فراموش نمیکنیم که پیامبر دست به شانه سلمان زده و فرمودهاند که مردانی از قوم سلمان دنیا را تسخیر خواهند کرد و اگر علم در ثریا باشد آن را کسب خواهند کرد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما به ایرانی مسلمان تعصب داریم و میگوییم که ایران با سابقه تمدنی و تاریخی که دارد صلاحیت پرچمداری اندیشه اسلام را دارا است، افزود: در ایران خصوصیاتی وجود دارد که در هیچ جای دنیا نیست به طور مثال در ایام فاطمیه همه ملت ایران عزادار میشوند و در روز عاشورا حتی غیرمسلمانان ایرانی همرنگ مومنان و غیر مومنان ایرانی همراه مومنان میشوند. وی ادامه داد: از نگاه ایرانی شیعه، حکومت باید زمینه جامعه بزرگ مهدوی را فراهم کند. صفارهرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت کنونی فضای سیاسی کشور را چگونه توصیف میکند، گفت: جریانهای انحرافی اکنون قافیه را باختهاند و به نظر من علت شکست این جریانها روح جمهوری اسلامی است چرا که مردم ما از ابتدا بیگانه ستیز بودند و از دست کسی که شام ایرانی بخورد و حلیم غیر ایرانی را هم بزند، ناراحت میشدند. این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حساب ملت ایران از سیاستمداران جدا است، گفت: در انتخابات اخیر 13 الی 14 میلیون نفر به گزینههای متفاوتی رای دادهاند و البته این گروه مطالباتی داشتند که شاید احساس میکردند با رای به گزینههای دیگر میتوانند به حقشان برسند و مطالباتشان را پیگیری کنند. وی با بیان اینکه دولت فعلی در راستای پاسخ به مطالبات مردمی که یکی از آنها فاصله زیاد مسئولان با مردم بود آستین بالا زده و در این مسیر وارد شد، گفت: در گذشته فاصله مسئولان با مراکز استانها بسیار بالا بود اما دولت نهم این معادله ظالمانه را به هم زد و نگاه خود را به عمق کشور معطوف کرد. صفار هرندی با بیان اینکه محمد خاتمی 6 ماه قبل از انتخابات به علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود که احمدینژاد اگر کاندیدا شود با رای بالایی نسبت به دوره نهم پیروز خواهد شد، گفت: آقای خاتمی فرد زیرکی است ایشان به همین دلیل که علم به مسائل جاری روز داشت در انتخابات حاضر نشد چرا که وی گفته بود که احمدینژاد به جهت نگاه خود به عمق کشور توانسته است آرای مردم را در سفرهای استانی جذب کند و در انتخابات احمدینژاد با رای بالا پیروز خواهد شد. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه دولت نهم بعضا کارهایی را میکرد که شایعات مطرح شده را در خصوص دولت به نوعی تأیید میکرد، گفت: از 13 میلیون نفری که رای متفاوت داده بودند میتوان گفت خیلی از آنها موضع گذشته خود را دیگر ندارند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که نوشته بود دولت احمدینژاد برخلاف چشمانداز ترسیم شده کشور را به سمت جنگ پیش میبرد، ضمن رد این اظهار نظر گفت: من به عنوان یک کارشناس نظامی که سالها در سپاه پاسداران و نهاد سیاسی سپاه کار کردهام و البته کارهای استراتژیک را دنبال کردهام در پاسخ به این سوال که چه دورهای کشور دغدغه جنگ را کمتر داشته است، میگویم دولت نهم بیشترین فاصله را با جنگ داشته است. صفارهرندی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان آرپیجی 7 را سلاح سنگین میدانستند اما امروز موشکهای دوش پرتاب که میتواند هر پرنده متجاوز را منهدم کند سلاح سبک نیروهای مسلح است، گفت: البته نیروهای نظامی ما سلاح خود را شب زیر سر خود میگذارند تا در صورت هر گونه تجاوز به سرعت از کشور دفاع کنند و البته باید این کار را بکنند اما من به عنوان یک تحلیل گر سیاسی معتقدم که ما از جنگ بسیار فاصله گرفتهایم. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که شما که از مقبولیت نظام سخن میگویید چرا رفراندوم را در کشور دوباره برگزار نمیکنید، گفت: ما صحبت از مقبولیت عمومی نمیکنیم بلکه یقین داریم که نظام از مقبولیت بالا برخوردار است چرا که اخیرا در انتخابات 85 درصد از واجدین شرایط به نظام جمهوری اسلامی رای دادند و این یک رفراندوم بزرگ بود. وی افزود: گرچه آقای کروبی و موسوی در بعد از انتخابات شیطنت کردند اما قبل از انتخابات برگه تأیید نظام را امضا کردند و وارد انتخابات شدند و البته الان هم میگویند نظام را قبول دارند و بر همین اساس مردم به نظام جمهوری اسلامی رای دادند. ضمن اینکه باید پرسید کشورهای مدعی مثل فرانسه چند بار رفراندوم را برگزار کردند. آیا در فرانسه کسی توانسته است بگوید ما از دست نظام لائیسیته خسته شدهایم. صفارهرندی با بیان اینکه رفراندوم زمانی باید انجام شود که با بحران مشروعیت مواجه باشد، گفت: بحران مشروعیت یک نظام زمانی رخ میدهد که مردم حضور 85 درصدی در پای صندوقهای رای نداشته باشند و ساز و کارهای مستقر را قبول نداشته باشند. |
منبع ما : http://esteghamat.ir/pages.asp?id=6691
نوشته شده توسط گروه خبری روز در سه شنبه 89/2/14 و ساعت 8:51 عصر |
نظرات دیگران()