پیشنهاد خوشهبندی مصرفی بهجای درآمدی - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان امّت من، مانند پیامبران بنی اسرائیل اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 1
پیشنهاد خوشه‌بندی مصرفی به‌جای درآمدی

انقلاب اسلامی ایران که امروز در آستانه سی و یکمین سالگرد پیروزی آن هستیم، در پی ایجاد حکومتی اسلامی است که بتواند جامعه را در راه دستیابی به قلل رفیع کرامت، اخلاق و انسانیت یاری رساند. آزادگان جهان شاهد بودند که چگونه دست خداوند متعال همراه با ملت و امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) در بهمن سال 1357 و پس از سال‏ها مجاهده و بر زمین ریخته شدن خون مردان و زنان ایران، انقلابی سیاسی را رقم زد و چه خواب‏ها را که آشفته نساخت.

از همان اوان شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی ایران، پرداختن به دغدغه‏های اقتصادی مردم جزو مهمترین شاخصه‏های سخنان معمار انقلاب، امام خمینیره بود که نمود بارز آن در تأکید مکرر ایشان برای تحقق عدالت اقتصادی در کشور بوده است. عدالتی که اگر محقق نشود، شرایط را برای گام برداشتن جامعه به سوی انقلاب انفسی و فرهنگی ناممکن می‏سازد. جای جای سخنان امام خمینیره سرشار از توجه به محرومین و مستضعفان و رنج کشیدگان طول تاریخِ شرم آورِ گذشته است. گویی که ایشان به دنبال ترسیم کردن «انقلابی اقتصادی» در پی «انقلاب سیاسی» رخ داده در بهمن 1357 بودند که بتواند جامعه را به سوی «انقلابی فرهنگی» سوق دهد.

امروز پس از گذشت 30 سال از انقلاب، نظام سیاسی کشور تبدیل به درخت تنومندی شده است که آثار و برکات آن چه در داخل و چه در معادلات جهانی عیان است. در چنین شرایطی ضرورت پرداختن و توجه هرچه بیشتر به سمت تغییر ساختارهای اقتصادی حاکم بر کشور بیش از پیش نمایان است. امری که مقام معظم رهبری نیز در امتداد خط ترسیم شده توسط امام راحل با نامیدن ده? چهارم انقلاب تحت عنوان دهه پیشرفت و عدالت، بر آن تأکید کرده‏اند.

از جمله تأکیداتی که امام راحل در حوز? اقتصاد به آن صراحتاً پرداخته‏اند، کاهش فشار اقتصادی وارد آمده بر محرومین و مستضعفین جامعه از طریق کاهش هزین? خانوارهای مستمند ـ و نه افزایش درآمد ـ بوده است. حضرت امام خمینیره در همین راستا صراحتاً در جمع مردم انقلابی در تاریخ 12بهمن 1357 بیان کردند: "آب و برق را مجانی می‏کنیم برای طبقه مستمند" [صحیفه امام، جلد ششم، صفحه 273]. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در تاریخ 1/1/1388 در مشهد مقدس در جمع زائران حرم رضوی با اشاره به مسأله مصرف بهینه منابع آب بیان داشتند:

"اینکه گفته میشود از کسانى که مصرف زیاد دارند، مالیات بیشترى گرفته شود، یارانه‏ى کمترى به آنها داده شود، حرف بسیار معقولى است، حرف خوبى است. آن کسانى که مصرف کمى دارند، از کمکهاى دولتى، از کمکهاى عمومى بهره‏مند شوند. بعضى‏ها هستند به قدرى کم آب مصرف میکنند که اگر دولت از آنها پول آب را هم نگیرد، مانعى ندارد. بعضى‏ها ده برابر آنها، بیست برابر آنها آب مصرف میکنند؛ خوب، اینها بایستى هزینه‏ى بیشترى بدهند."

با توجه به این تأکیدات صریح از سوی امام خمینیره و مقام معظم رهبری، ضروری است اصلاحات اقتصادی کشور ـ نظیر قانون هدفمند کردنِ یارانه‏ها ـ بدون افزایش هزین? خانوارهای مستمند اجرا شده و درصدی از منابع حاصل از این اصلاحات طبق قانون به محرومین اختصاص یابد.

به نظر می‏رسد تصمیم دولت دهم مبنی بر هدفمند کردن یاران? حامل‏های انرژی و حمایت مجلس شورای اسلامی از این تصمیم، مناسبترین فرصت را در راستای پیاده‏سازی فرمایشاتِ امام راحل و مقام معظم رهبری فراهم کرده است؛ فرصتی که می‏تواند گامی جدی در راستای عدالت اقتصادی در کشور برشمرده شود.

نکتة کلیدی در بحث یارانه‏ها، استفاده بیشتر دهک‏های بالای درآمدی از یارانه‏ها است؛ چرا این دهک‏ها حجم بیشتری از حامل‏های یارانه‏بر را مصرف می‏کنند. به منظور اصلاح این شرایط، به‏جای اتخاذ سیاست‏های « قیمتی» و توزیع مجدد منابع ـ که دارای اثرات تورمی و روانی در کشور بوده و در هیچ‏یک از مدل‏سازی‏های صورت گرفته به‏درستی لحاظ نشده است ـ می‏توان از سیاست « قیمتی ـ مقداری» استفاده کرد. در این سیاست، جامعه به جای دهک‏های درآمدی که تشخیص آن به‏راحتی امکان‏پذیر نیست، به دهک‏های مصرفی که تشخیصِ آن به‏راحتی امکان‏پذیر است، تقسیم می‏شود. اصولاً بر اساس مصرف، می‏توان سه خوشة «کم مصرف»، « میان مصرف» و « پر مصرف» را تعیین نمود و اقدام‏های ذیل را در راستای هدفمند کردن یارانه‏ها به انجام رساند:

1 - تخصیص سهمیه رایگان آب، برق و گاز خانگی برای تمام خانوارها، تا سطح مصرف به میزانِ الگوی کم‏مصرف

2 - تعیین تعرفه‏های یارانه‏ای به ازای مصرف از الگوی کم‏مصرف تا الگوی مصرف

3 - تعیین تعرفه به میزانِ هزینة تمام شده یا بیش از آن به‏ازای مصرف مازاد بر الگوی مصرف

در این فرآیند اگر خانواری جزو خوشه کم مصرف قرار گیرد، از سهمیه رایگان بهره خواهد جست. خانوارهای خوشه میان مصرف نیز به ازای مصرف تا زیر الگوی مصرف، هزینه‏ای نپرداخته و به ازای مابقی مصرف خود از یارانه‏ بهره‏مند خواهند شد. خانوارهای خوشه پر مصرف نیز به ازای اضافه مصرفی که نسبت به الگوی مصرف انجام می‏دهند، هزین? جبرانی آن ـ قیمتی بیش از هزینه تمام شده ـ را پرداخت می‏کنند. از این طریق دولت محترم قادر خواهد بود درآمد حاصل از حذف یارانه را طبق قانون بازتوزیع نماید. این مسیر، بدون ایجاد انتظارات تورمی، دولت را به تدریج به اهداف خود رسانده و وعدة آب و برق رایگان برای مستمندین را محقق می‏کند.

بسیج‏ دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی، بدینوسیله از دولت محترم می‏خواهد در راستای تحقق و پیاده‏سازی فرمایشات امام راحلره و مقام معظم رهبری همت گمارده تا از طریق کاهش هزین? خانوارهای محروم، به تحقق عدالت اقتصادی که یکی از اهداف انبیاء الهی در طول تاریخ بوده است نزدیک‏تر شود و الگویی کارآمد از نظام اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=43681

 

خبر ها و  لینک های مرتبط با این طرح  :

به ترتیب تاریخ (  بالاترین لینک جدیدترین است )

http://khabareruz.parsiblog.com/1309713.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1309570.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1308713.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1309386.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1308713.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1307474.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1306067.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1304752.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1304752.htm

http://khabareruz.parsiblog.com/1304374.htm


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در پنج شنبه 88/11/8 و ساعت 1:11 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا