و باز هم از رجانیوز.کام
مشترکات خطبه 26 تیر هاشمی با بیانیه شماره 17 موسوی
26 تیر ماه بود که اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان خطیب نماز جمعه تهران پشت تریبون قرار گرفت و در حالی که هنوز فضای جامعه ملتهب از مباحث انتخاباتی بود، از پیشنهاداتی که او به عنوان خروج از بحران نام برد، سخن به میان آورد.
این نماز جمعه به خاطر حضور افرادی که به بهانه نماز و بیشتر با اغراض سیاسی پای در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن نهاده بودند و شعارهای بی سابقهای که سر داده شد و درگیری نیروی انتظامی با تجمع کنندگان و حوادث پیرامونی آن به نوبه خود بی نظیر بود اما همین نماز محملی شد تا از این پس معترضان که تا آن زمان تنها به انتخابات ریاست جمهوری معترض بودند، شیوه جدیدی را برای بیان مخالفت های خود بیابند.
این شیوه همان استفاده از آیین های انقلابی نظیر روز قدس، 13 آبان و 16 آذر برای حضور در خیابان و بیان اعتراضاتی بود که رفته رفته موضوع انتخابات را به فراموشی نهاد و مقابله با آرمان های انقلاب و امام و ملت را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت در روز عاشورای حسینی به مقابله با اسلام و مقدسات دینی ختم شد.
سکوت چند روزه میرحسین موسوی در قبال حوادث رخداده در روز عاشورای حسینی در تهران و سپس صدور بیانیهای که بر خلاف بیانیه های پیشین به ارایه پیشنهادها ختم می شود، بیش از هر چیز این سوال را به ذهن متبادر میسازد که این پیشنهادها پس از پافشاری و لجاجت موسوی بر مواضع خود یک شبه از کجا آمده اند؟
در این میان رجعتی به نماز جمعهای که هاشمی رفسنجانی برای آخرین بار اقامه کرد و مواردی که او به عنوان پیشنهادات اعتمادساز مطرح کرد، نشان می دهد که آبشخور بیانیه موسوی است که مواردی از آن در پی میآید و قضاوت به خوانندگان محول می شود.
** تاکید بر بحرانی بودن جامعه
حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی در این نماز جمعه که با شعارهای معترضین انتخابات همراهی و تایید می شد، وضعیت کشور را بحرانی توصیف کرد و راهکارهایی را برای برون رفت از این بحرانی که به آن معتقد بود، ارایه داد.
حال که بیش از 6 ماه از پیشنهادهای هاشمی رفسنجانی می گذرد، این بار " میرحسین موسوی" دست به قلم شده تا در قالب بیانیه جدیدی این پیشنهادها را بار دیگر احیا کند.
نگاهی گذرا به متن خطبه نماز جمعه هاشمی رفسنجانی و متن بیانیه میرحسین موسوی نشان میدهد که بیانیه اخیر موسوی و راهکارهایی که به زعم خود برای خروج از بحران داده است، بی شباهت به خطبه های هاشمی و پیشنهادهای او نیست.
موسوی نیز همچچون هاشمی رفسنجانی در بیانیه خود بار دیگر بر بحرانی بودن وضعیت کشور تاکید کرده است و بر این باور است که تا وجود یک بحران جدی در کشور به رسمیت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسایل پیدا نخواهد شد.
** آزادی زندانیان
همانگونه که هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه آخر خود گفته بود " نگذاریم بخاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما را سرزنش کنند شماتت کنند به ما بخندند برای ما نقشه بکشند " و بر آزادی کسانی که پس از انتخابات دستگیر شده بودند تاکید کرده بود، میر حسین موسوی نیز در بیانیه خود چنین رویه ای را در پیش گرفته است.
وی پیشنهادش را تحت عنوان " آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها " ذکر کرده و مدعی است آزادی کسانی که به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده اند، " نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت."
این همان چیزی است که هاشمی رفسنجانی نیز مورد تاکید خود قرار داده و گفته بود : "ما باید آنقدر خودمات صبر داشته باشیم که همدیگر را تحمل کنیم. کسانی که وفادار به انقلاب باشند و ببینند نظام سراغشان می رود آنها زود می توانند با دل و جانشان با ما همراهی کنند."
** تاکید بر قابل حل نبودن وضعیت در کوتاه مدت
موضوع اعتماد سازی را ابتدا هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه مطرح کرد؛ وی ابتدا مدعی شد که بخشی از اعتماد مردم به نظام مخدوش شده و باید این اعتماد را برگرداند.
هاشمی رفسنجانی همچنین با بیان اینکه " اعتماد یک روز و یک شب به دست نمی آید" تاکید کرده بود که باید فضایی بوجود آید که همه بتوانند حرفشان را منطقی و بدون دعوا و مشاجره را بزنند." این محور در بیانیه موسوی مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.
موسوی با بیان اینکه " وضعیت امروز کشور چون رودخانه خروشان و عظیمی است که سیلابهای تند و حوادث گوناگون باعث طغیان و گل آلود شدن آن شده است" آورده است: "راه آرام کردن این رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در یک اقدام سریع و عاجل امکان پذیر نیست. "
** آزادی رسانه ها
نکته دیگری که مورد تاکید هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد، مساله آزادی عمل برای فعالیت رسانه ها بود. وی در این خطبه ها اعلام کرده بود: " رسانه ها با معیارهای قانونی اجازه گرفته اند. این رسانه ها را محدود نکنیم؛ نه رسانه ها انتظار داشته باشند بیشتر از اجازه قانونی عمل کنند و نه نظام از آنها توقع کند که حق قانونی آنها را ندیده بگیرند."
موسوی نیز در بیانیه خود محور یکی از پیشنهادها را به " آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده " اختصاص داده و آورده است: " ترس از آزادی مطبوعات باید از بین برود و تجربیات جهانی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. گسترش کانالهای ماهوارهای و اهمیت یافتن آنها و تاثیرگذاری قاطع این رسانه که بخوبی ناکافی بودن روشهای قدیمی و محدودیت صدا و سیما را میرساند . پارازیتها و محدودیتهای اینترنتی میتواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هایی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است. آیا زمان آن نرسیده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نیروهای خلاق جامعه، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفایی خلاقیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانیم؟
** تاکید بر قانون برای تامین منافع خود
هاشمی رفسنجانی در خصوص قانونمداری در خطبههای خود به صورت گذرا سخن از رعایت قانون به میان می آورد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: " همه ما اعم از دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و معترضان باید در چهارچوب قانون حرکت کنیم. اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی وجود ندارد و باید مسایلمان را حل کنیم و همه قانع باشیم. حالا اگر کسانی از بعضی از قوانین دل خوشی ندارند باید بعدا سعی کنند که قوانین اصلاح شود و هر وقت که لازم است این اشکالاتی که دیده شده یکروز حل کنند."
موسوی اما در بیانیه خود توضیح مبسوط تری از قانون مورد نظر خود و جریان فکری همراهش ارایه میدهد و رعایت قانون را همان برگزاری اجتماعات قانونی و پاینبدی به اصل 27 قانون اساسی می داند که بر اساس آن " تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است ".
فارغ از اینکه تا چه میزان این اصل از سوی حامیان موسوی و جریان فکری همراه او رعایت شده و تجمعات آنان مخل مبانی اسلام بوده است یا خیر، می توان مدعی شد که برداشت این طیف از قانون همان چیزی است که اهداف سیاسی آنان را تامین می کند وگرنه به نظر نمیرسد که تمامی قوانین موضوعه کشور مورد تایید آنان باشد زیرا موسوی در بند دیگری از پیشنهادات خود قانون انتخابات فعلی کشور را به چالش می کشد و مدعی می شود که "باید قانون شفاف و اعتماد بر انگیزی برای انتخاباتها تدوین شود که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون دخالت قانع کند."
آیتالله نوریهمدانی:مردم فریب بیانیهها را نمیخورند
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: مردم جامعه اسلامی با بصیرت تا آخرین قطره خون از ولایت فقیه پشتیبانی کرده و فریب بیانیههای صادر شده را نمیخورند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، آیتالله حسین نوریهمدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب و استادان استان همدان و ائمه جماعات این استان اظهار داشت: مردم استان همدان متعهد به اصل ولایتمداری هستند و اقدامات صورت گرفته در حمایت از اصل ولایت فقیه یک وظیفه بوده است.
وی ادامه داد: مسئله امامت مسئله و اصلی از اصول دین ماست و در فرهنگ اسلام دو موضوع امت و امامت در کنار یکدیگر مطرح هستند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امت جمعیتیست که در عملکرد، فکر، اندیشه و مشی زندگی با هم هماهنگ هستند و امام کسی است که تعیین خط مشی مردم را عهدهدار است و در تمام زمینهها برای مردم برنامه تعیین میکند.
آیتالله نوریهمدانی با بیان اینکه هدایت، رهبری، به حرکت درآوردن و سمت بخشی به جامعه توسط امام صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: اسلام معارفی دارد که امام مجری این معارف در جامعه است.
این مرجع تقلید یادآور شد: معارف اسلامی در 10 موضوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، اخلاقی و ... بیان شده که امام کسی است در این موضوعات برنامه تعیین کند و خط مشی اجتماعی را در این موضوعات مطرح کند.
وی با اشاره به ورود امام رضا(ع) به خراسان اظهار داشت: در این سفر امام رضا(ع) اصل توجه به مسئله ولایت و امامت را برای مردم متذکر شدند.
آیتالله نوریهمدانی یادآور شد: مسئله امامت مسئله مهم و اصولی است و نقش بسیار عمیقی دارد و بدون آن هیچ عبادتی پذیرفته نیست، چرا که با بیان مسئله ولایت بود که اسلام کامل و نعمت خداوند بر مردم تمام شد.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امامت یک امر الهی است که از جانب خداوند تعیین میشود و موضوعی است که عصمت در آن مطرح است و کسانی که عصمت دارند، عهدهدار این مقام شدهاند و افضل بودن امام در تمام امور مهم و اساسی است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: مسلمانان اگر نظام، عزت و اکمال دین میخواهند در پرتوی امامت است حتی در زمان غیبت امام زمان(عج) نیز نایبان امام که مورد تایید ایشان هستند، اداره امور جامعه را بر عهده دارند.
وی با اشاره به بیانات ائمه(ع) در مورد نیاز مردم به رهبر و پیشوا افزود: باید در جامعه نظام ولایی حاکم باشد و هر نظامی جز نظام ولایی، طاغوتیست.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: حکومت سلاطین و حکام جور در جامعه سبب عقبماندگی مسلمانان شد، چرا که مردم در این دوران دچار فقر فرهنگی و مالی بودند.
وی تصریح کرد: استبداد و استکبار، خودکامگی پادشاهان و سلاطین سبب ایجاد جریاناتی انحرافی از امامت و ولایت شد و نتیجه آن مصیبتها و گرفتاریهایی بود که گریبانگیر جامعه اسلامی شد.
این مرجع تقلید ادامه داد: امام خمینی(ره) توانست با توکل و مدد الهی مردم را از غفلت رها کند و انقلاب اسلامی را به جهان معرفی کند.
آیتالله نوری همدانی با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) بر اصل ولایت فقیه افزود: امام راه مقابله با آسیبها و آفتهایی که از سوی دشمنان متوجه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بود را برای مردم بیان کردند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: چه بدعتی بالاتر از اینکه در روز عاشورا و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) که سرلوحه کار و زندگی ماست، فتنهگری و آشوب ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه از آنجا که دشمنان از اسلام سیلی سختی خوردهاند، درصدد ایجاد هرج و مرج در جامعه هستند، ادامه داد: آنهایی که سالها فرهنگ و سیاست ما را قبضه کرده بودند و اسلام را به کناری گذاشته بودند از دیدن کشوری اسلامی که با اتحاد در برابر برنامههای آنها ایستادگی میکند وحشت و هراس دارند.
آیتالله نوریهمدانی یادآور شد: حفظ ولایت فقیه سبب میشود دشمنان بیش از پیش از توطئهها و برنامهها خود برای میهن اسلامی ما مایوس و ناامید شوند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیتالله خامنهای از لحظ شجاعت و بصیرت شایستگی کامل برای اداره امور مملکت را دارا هستند و با وجود مشکلات و حملات دشمنان توانستهاند اسلام ناب را در مملکت حفظ کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به صدور بیانیه از سوی روسای حرمتشکنان که در آن از عدم حمایت جریانات روز عاشورا سخن به میان آمده است، یادآور شد: مردم نباید در برابر این قبیل بیانیهها دچار تردید شوند، چرا که این افراد در چند موضوع مواضع خود را مشخص نکردند.
آیتالله نوریهمدانی ادامه داد: این افراد در برابر شعار استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی که از سوی طرفداران آنها سر داده شد، سکوت کرده و جمهوری اسلامی که مردم و امام خمینی(ره) برای تحقق آن زحمات فراوانی متحمل شدند را به هیچ گرفتند.
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به توصیهها و توجهات امام خمینی(ره) برای محو اسرائیل از صحنه جهان، آنها شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران را تقبیح نکردند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: در جریانات اخیر برخی شعارها بر خلاف اصل ولایت فقیه سرداده شد اما این افراد در برابر آن موضعگیری نکردند.
وی یادآور شد: با توجه به حمایتهای دول غربی و آمریکا اعلام نکردند که از حمایتهای آنها بیزار هستند و پشتیبانی و حمایت آنها را نمیخواهند.
این مرجع تقلید اظهار داشت: مردم فریب این بیانیهها را نخواهند خورد، چرا که مردم ما با بصیرت هستند و تا آخرین قطره خون پشتیبان ولایت فقیه بوده و زمینهساز ظهور امام زمان(عج) خواهند بود.
ولایتی: اوباش و حامیان آنها با هتک حرمت روز عاشورا تیشه به ریشه خودشان زدند
مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تصریح کرد: اگر عدهای از اوباش در روز عاشورا به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین و مراسم عظیمی که همه جهان اسلام در بزرگداشت آن مشترک هستند، هتک حرمت کرده و عدهای از آنها حمایت کردند به نوعی تیشه زدن به ریشه خودشان است.
«علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل در گفتگو با فارس در خصوص حمایتهای برخی از کشورهای غربی و رسانههای آنها از اغتشاشات اخیر در ایران و ریشه این دخالتهای آشکار که در طول 30 سال گذشته بیسابقه بوده است، با بیان اینکه این دخالتها بیسابقه نبوده است، گفت: ما از گذشته و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این گونه دخالتها هستیم.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی دست این بیگانگان معارض را که عمدتاً کشورهای غربی هستند و منافع نامشروعی را برای خود در ایران تعقیب میکنند، کوتاه کرد و از آن زمان تاکنون هیچگاه نبوده که رسانهها و مقامات سیاسی این کشورها موضعی را اتخاذ کنند که به نفع انقلاب اسلامی و ملت ایران باشد.
به گفته ولایتی توقعی از این رسانهها و مقامات سیاسی این کشورها نیست که در رابطه با اتفاقاتی که در ایران رخ میدهد موضعی را در جهت خواست اکثریت ملت ایران اتخاذ کنند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل، تصریح کرد: اگر عدهای از اوباش در روز عاشورا به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین و مراسم عظیمی که همه جهان اسلام در بزرگداشت آن مشترک هستند، هتک حرمت کرده و عدهای از آنها حمایت کردند به نوعی تیشه زدن به ریشه خودشان است. اگر کسانی در بین ملت ما هستند یا بودند که احتمال حسن نیت در آنها را میدادند با این برخورد ضد اعتقادی که آنها انجام دادند قطعاً موقعیتشان از قبل هم ضعیفتر شد.
وی همچنین جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت منطقهای خواند.
واکنش سبزها به اذعان موسوی به دروغ بودن ادعایش
شبکه ایران: " من هرگز تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد". این جمله یکی از جملاتی بود که میرحسین موسوی در اولین بیانیه خود پس از انتخابات منتشر کرد. موسوی تا بیانیه شانزدهم خود به همین روند قانون شکنی و عدم تمکین به رای ملت ادامه داد ولی در بیانیه آخر موسوی، نوعی عقب نشینی به چشم می آید. او در این بیانیه نه تنها اشاره ای به ماجرای انتخابات نکرده است بلکه عملا با ارائه راهکارهایی به دولت، آن را به رسمیت شناخته است.
مهمترین عاملی که باعث این چرخش 180 درجه در بیانیه های موسوی شده است، حضور ده ها میلیونی مردم ایران در راهپیمایی های هفته گذشته عنوان می شود. مردم در این تظاهرات ها رسما اعلام کردند که سران فتنه باید از راه خود بازگردند و تسلیم قانون شوند. آنان همچنین از مراجع قانونی و قضایی خواستند که به اتهامات سران فتنه بپردازند، در غیر این صورت خود دست به اقدام عملی خواهند زد.
این راهپیمایی با فاصله کمتر از یک روز منجر به اذعان آقای موسوی به دروغ بودن ادعای تقلب شد. این موضوع واکنش های مختلفی را در میان فرقه موسوم به سبز ایجاد کرده است.
در همین حال سایت بالاترین که منبع لینک های ضد دینی در وبسایت های زبان فارسی شناخته میشود، با ذکر برخی نمونه های تاریخی تلاش ویژه ای را برای توجیه این عقب نشینی موسوی آغاز کرده است. کاربران این سایت ضد انقلاب با اشاره به صلح های معروف جهان، عقب نشینی موسوی و اذعان او به دروغش درباره انتخابات را، گامی برای ریشه دار کردن گروه موسوم به سبز نامیده اند.
از سوی دیگر مسعود بهنود، سر حلقه روزنامه نگاران ایرانی مرتبط با شبکه انگلیسی بی بی سی نیز با انتشار یادداشتی احساسی تلاش کرد، اذعان آقای موسوی به دروغ بودن ادعای تقلب را که پس از مطالبه جدی مردم برای محاکمه وی صورت گرفته، در لفافه الفاظ و اصطلاحات احساسی پنهان کند.
بهنود در مطلب خویش، موسوی را مردی خیراندیش و دردآشنا خواند که همه ظرفیت های یک راهنما را دارد و نوشت: "موسوی فرزند زمانه خویش است و با توجه به شرایط تصمیم می گیرد".
وبلاگ نویسان حامی موسوی نیز در مطالب مختلفی، به توجیه این مساله پرداخته اند. توحیدلو، از عناصر اصلی کمپین حامی میرحسین، در نوشته ای تامل برانگیز در وبلاگ خود، اذعان موسوی به دروغش درباره انتخابات را، به "مادرانه از حق مادری خود پا پس کشیدن" تعبیر کرد!
دیگر وبلاگ نویسان موسوم به سبز، بدون اینکه از آقای موسوی به دلیل دروغی که به آنان گفته، توضیح بخواهند، با انتشار عناوینی چون "گاهی برای رسیدن به حق، باید صلح کرد" و "نرمش بدون سازش میرحسین" سعی کردند تا عقب نشینی آشکار او را از ادعایش توجیه کنند.
توجیه گری وبلاگ های سبز به قیمت گول خوردن خود، که به گفته می شود ناشی از هیجانات سیاسی است، منجر به چشم پوشی آنان از پیامدهای گسترده "ادعای دروغ آقای موسوی" شده است.
بر این اساس، آنان تنها از "وحدت" و "فراموش کردن گذشته" سخن می گویند و هیچ اشاره ای به خسارت های زیادی که در ماه های اخیر و به واسطه ادعای بی سند آقای موسوی به نظام و مردم وارد شده نمی کنند.
حتی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نامه ای به رهبر انقلاب اذعان میرحسین به بی اساس بودن ادعایش را سرآغاز وحدت برشمرد!
این در حالی است که ده میلیون نفری که در روز سه شنبه و چهارشنبه در اعتراض به هتک حرمت روز عاشورا توسط فرقه سبز راهپیمایی عظیمی را برگزار کردند، یکصدا خواستار رسیدگی قانونی به اقدامات سران جریان اصلاحات شدند.
به نظر می رسد عقب نشینی آقای موسوی از ادعای خود، هر چند اقدامی مناسب است اما آنچنان که مردم در شعارهای خود فریاد زدند، وی ابتدا باید از ملت ایران عذرخواهی کند و سپس پاسخگوی خساراتی که به کشور و مردم توسط هوادارانش وارده شده، باشد. موضوعی که به گفته فعالان سیاسی کمک دستگاه قضا را هم می طلبد.
حکایت دزد طبقه سوم و بیانیه موسوی
روزنامه کیهان نوشت:
گفت: موسوی در بیانیه خود ادعا کرده که اهانت کنندگان به عاشورای حسینی(ع) «مردم خداجوی»! بوده اند!
گفتم: یعنی مردم خداجوی باید دشمن امام حسین علیه السلام باشند؟!
گفت: ادعا کرده که برخورد تحریک آمیز مردم باعث شده که آنها علیه عاشورا شعار بدهند!
گفتم: مردم که در مراسم عزاداری و سینه زنی بودند و اگر در محل حضور داشتند، دمار از روزگار یزیدیان درمی آوردند و تازه از این گذشته، کدام انسان خداجوی را می توان یافت که وقتی با کسی دعوایش می شود به امام حسین(ع) اهانت کند؟!
گفت: موسوی با همین ادعا به وضوح اعتراف کرده است که طرف مقابل آشوبگران مردم عاشورایی و حسینی بوده اند و آشوبگران به همین دلیل برای مقابله با مردم علیه امام حسین(ع) شعار داده اند.
گفتم: اگر سران فتنه و اراذل و اوباش اجاره ای آنها دشمن امام حسین(ع) نبودند که به ساحت مقدس آن بزرگوار اهانت نمی کردند.
گفت: چه عرض کنم؟! بعضی ها را بگو که با هزار کیلو چسب و سریش می خواهند سران فتنه را تبرئه کنند!
گفتم: دزدی وارد خانه ای شده بود و صاحبخانه که بیدار بود او را دستگیر کرده و پرسید اینجا چه می کنی؟ گفت؛ «باد» مرا بلند کرده بود و من در میان زمین و آسمان دستم را به درخت خانه شما گرفتم که وسط حیاط افتادم! صاحبخانه پرسید؛ اثاث خانه را برای چه جمع کرده ای؟ دزد پاسخ داد؛ از قبل جمع شده بود! و صاحبخانه که از پرت و پلا گویی او به تنگ آمده بود پرسید به فرض که باد تو را به اینجا آورده باشد، در طبقه سوم چه می کنی؟ و دزد قیافه حق به جانبی گرفته و گفت؛ اتفاقاً خودم هم در همین فکر بودم که شما از راه رسیدید!

نوشته شده توسط گروه خبری روز در شنبه 88/10/12 و ساعت 11:50 عصر |
نظرات دیگران()