همه - خبر روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون طلیعه نعمتها به شما رسید ، با ناسپاسى دنباله آن را مبرید . [نهج البلاغه]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 20
خمینی ، رنتیسی و نصرالله نام سه فرزند روزنامه نگار سودانی

شهید "محمد طه" از روزنامه نگاران سودانی که به دلیل حمایت هایش از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) ، در سودان ترور شد، نام سه پسر خود را "خمینی " ، "رنتیسی " و " نصرالله " گذاشته است.

به گزارش ایرنا دکتر رحاب طه، سردبیر روزنامه الوفاق عصر جمعه با اعلام این خبر در دیدار حجت الاسلام ملکوتی رایزن فرهنگی ایران در خارطوم تأکید کرد: خط ما در روزنامه الوفاق، خط امام خمینی (رحمةالله علیه) و انقلاب اسلامی است و علی رغم همه تهدیدات جدی دشمنان و بد خواهان هرگز خط خود را عوض نخواهیم کرد و دست از طرفداری انقلاب امام خمینی (ره) بر نخواهیم داشت.

وی گفت: روزنامه الوفاق که یادگار بر جای مانده از شهید محمد طه است، هم اکنون روزانه پنج هزار نسخه چاپ ، و در سرتاسر سودان توزیع می شود.

رحاب طه افزود : اگرچه این روزنامه غیر دولتی است و از حداقل امکانات و فضا برخوردار است ، اما با استقبال بسیار خوب مردم رو به رو شده است.

منبع ما : http://www.rajanews.com/detail.asp?id=50260

 

 نوشته شده توسط گروه خبری روز در شنبه 89/2/25 و ساعت 1:47 عصر | نظرات دیگران()
از تشییع 89 شهید دفاع مقدس تا مظلومیت شهید دفاع از ولایت
ادای احترام به شهدای پس از انتخابات
شنبه ?? اردیبهشت ???? ساعت

 

روز گذشته پیکر پاک 89 شهید دفاع مقدس با حضور پر شور مردم تهران بعد از نمازجمعه تشییع شد.
 تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس پس از سالها ،مجددا رنگ و بوی ایثار و جان دوباره به کالبد جامعه دمید. 

به گزارش خبرنگار جهان تشییع شهدای دفاع مقدس بیان واقعیتی انکار ناپذیر و همواره قرین و همزاد جامعه انقلابی و اسلامی این کشور است که با صدای بلند وفاداری به انقلاب و اسلام و ولایت را فریاد می کند. 
حضور مردم و مسئولین در این مراسم بیان دیگری از ایستادگی در برابر هرگونه تعرض به اسلام و انقلاب و خاک پاک این کشور است.
 
دیروز پیامبران مقاومت و ایستادگی روی دست مردم تشییع شدند و بار دیگر این ایران اسلامی بود که زیباترین ادای احترام به نماد جهاد و لبیک به ولایت را به نمایش می گذاشت.
روز گذشته همه جمع بودند.همه آنها که به عشق شهدای ایثار و فداکاری و ادای احترام به این بزرگان و عزیزان به محل نماز جمعه تهران آمده بودند.
حضور مردم لبیک مجددی به امام شهدا و نائب بر حقشان بود. 
                                                                ***
قریب یک سال است که از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری می گذرد.حوادث سال گذشته درسها و آموختنی های بسیار داشت و آزمونی بزرگ برای مردم و مسئولین بود. 

ایام و حوادث پس از انتخابات با همه رنج ها و گزند هایش، درسها و عبرت ها و بالاتر از آن برکات بسیاری برای انقلاب داشت. 

آزمونی عملی برای خواص،ولایت پذیری بزرگان و عمل به تکلیف مردم و افزایش بصیرت عمومی و افتادن پرده نفاق و شفاف شدن جبهه مبارزات و از بین رفتن فتنه ساختار شکنان و نقش برآب شدن نقشه غربی ها و غیره همه آموختنی ها و برکات حوادث پس از انتخابات بود. 

اما این همه به آسانی نیز به دست نیامد.این انقلاب برای رسیدن به این توفیقات هزینه های بسیاری داد و در میان همه این هزینه ، خون جوانان حق جو و شهادت مردان آزادی خواه و اسلام گرای و ولایت پیشه این مرز و بوم جایگاه ویژه داشت.
 
تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس بهانه ای شد تا یادی هم از شهدای مبارزه با فتنه کنیم.خون و شهادت دهها جوان بسیجی و متدین در ایام پس از انتخابات نشان داد که بیعت این مردم با شهدای دفاع مقدس تنها به تشییع جنازه و گریه و شعار نیست بلکه هر زمان و هروقت ندایی از ولایت برسد این مردم گوش به فرمان و پای در رکابند. 

تکریم و ادای احترام به شهدا واجب است.روز گذشته این ادای احترام و تکریم به زیباترین وجه به نمایش گذاشته شد.مردم همواره در ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و انقلاب سنگ تمام گذاشتند.در این بین هیچ تفاوتی نیز میان شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مبارزه با اشرار و مقابله با اغتشاش نیست.
 
اما در این بین گلایه هایی در خصوص برخورد با شهدای اغتشاشات پس از انتخابات وجود دارد که بیش از آنکه به مردم برگردد به عملکرد مسئولین مرتبط است. 

شهدای پس از انتخابات بیان صادق از عمل به تکلیف و ولایت پذیری هستند.دهها شهید پس از انتخابات که به تعبیر فرمانده بسیج کل کشور بدون حمل هرگونه سلاح گرم و سردی به میدان آمده بودند، روایت دیگر از مقاومت تمام عیار در برابر زور گویی و زیاده طلبی و سهم خواهی غربی و مامور و مزدوران وطنی و فریب خورده های داخلی شدند.
 
با این همه به نظر می رسد آنچه لازم و درخور بود در حق شهدای پس از انتخابات صورت نگرفت.گرچه سهل انگاری های صورت گرفت ذره ای از احترام و ارادت مردم و جامعه و تاریخ از این عزیزان و بزرگان کم نخواهد کرد. 

با این حال مناسب بود مسئولین امر نیز همپای مردم نسبت به این موضوع توجه بیشتری به خرج می دادند.این در حالی است که مقام معظم رهبری پیش از این توجه مسئولین مربوطه را به گرامیداشت شهدای حوادث پس از انتخابات جلب کرده بودند. 

با این حال هیچ برنامه در خور شان این عزیزان برگزار نشد.در این رابطه نهاد های زیادی باید پاسخگو باشند.چرا صدا و سیما با گذشت ماهها از این حوادث هیچ برنامه مرتبط با موضوع شهدای دفاع از فتنه فتنه گران نساخت و یا منتشر نکرده است.چرا رسانه های مکتوب و غیر مکتوب اصولگرا سراغی از خانواده های این عزیزان نگرفتند.چرا دولت با گذشت ماهها از حوادث پس از انتخابات هیچ کمیته ای برای پی گیری نحوه و عاملین به شهادت رسیدن این افراد و شناسایی قاتلین آن تشکیل نداده است؟نقش قوه قضائیه نیز در این رابطه مهم است.چطور برای کشته شدن ندا آقا سلطان،کمیته ها و تیم های اطلاعاتی و کارآگاهی تشکیل می شود اما هنوز هیچ خبری در رابطه با شناسایی قاتلین شهدای بسیجی و مدافعان حریم ولایت منتشر نشده است.مسئواین امر منتظر چه چیز هستند؟آیا باید خون این بسیجی ها نیز همچون خیلی های دیگر چماقی می شد و هر روز با هدف تحت فشار قرار دان نظام با آبروی انقلاب بازی می شد تا مسئولین به فکر پی گیری و کشف حقیقت بیافتند.
رئیس جمهور محترم برای بررسی قتل ندا آقا سلطان کمیته بررسی تشکیل می دهد و قوه قضائیه برای ماجرای کهریزک تیم سه نفره از قضات برجسته می گذارد اما در رابطه نسبت به خون خواهی شهادت بسیجیان مکتب ولایت کم ترین کاری صورت نمی گیرد.در این رابطه نهاد هایی همچون بنیاد شهید نیز باید پاسخگو باشند. بسیج و سپاه نیز باید در خصوص شکایت و احقاق حق شهدای پس از انتخابات گزارش دهند که تا به حال چه مطالباتی در این رابطه داشتند و چه اقداماتی صورت دادند؟ 

بسیار دردناک است که با گذشت ماهها از شهادت این بسیجیان هنوز هیچ بزرگداشتی برای این بزرگان برگزار نشده است. 

الته این حرف به معنای زیر سوال بردن کارهای صورت گرفته نیست.از سویی هم غرض فراموشی دیگر کشته های به ناحق پس از انتخابات نیست.ماجرای قتل ندا آقا سلطان هم باید با جدیت پی گیری شود و عاملان آن دستگیر و معرفی و به مجازات برسند.داستان کهریزک و جنایت ان نیز باید بررسی شود و عامل اصلی آن در هر لباسی به مردم معرفی شود و به سزای اعمالش برسد.در فتنه پس از انتخابات، خون های زیادی به ناحق ریخته شد که تک تک آنها باید مورد بررسی دستگاههای قضائی و امنیتی قرار گیرد وعاملینش به شمشیر قاطع عدالت سپرده شوند.اما سوال این است که چرا باید برای قتل خانم ندا آقاسلطان که به گفته مادرش حتی در انتخابات هم شرکت نکرده بود و معلوم نیست برای کدام رای گم شده اش به خیابان امده بود همه و همه را بسیج کنیم ، اما مادران شهدای بسیجی پس از ماهها داغ برگزاری یک سالگرد و اربعین و مراسم درخور شان فرزندشان در سینه داشته باشند.

شهدای انقلاب بدانند که نام و یاد و خاطر سرخشان در سینه و راه پرصلابت سبزشان تا ظهور مهدی موعود ادامه دارد و فرزندان غیور این مرز و بوم اجازه نخواهند داد که کوچکترین گزندی به این انقلاب و کشور وارد شود. 

با ادای احترام نام و یاد همه شهدا را گرامی می داریم.

 

منبع ما : http://jahannews.com/vdchixnzm23nz6d.tft2.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در شنبه 89/2/25 و ساعت 1:45 عصر | نظرات دیگران()
انفجار در میدان منیریه تهران

یک منبع خبری لحظاتی پیش از وقوع یک انفجار مهیب در میدان منیریه تهران خبر داد.

به گزارش رجانیوز، لحظاتی پیش در میدان منیریه تهران انفجار مهیبی رخ داده است که آتش زیاد تمام این میدان را فرا گرفته است و به برخی مغازه ها آسیب وارد کرده است.

هم اکنون نیروهای امدادی در محل حادثه حضور دارند و در حال مهار آتش هستند.

خبرهای تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

منبع ما :

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=50246


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در شنبه 89/2/25 و ساعت 1:27 عصر | نظرات دیگران()

محو یک قطار اپوزیسیون

 


یکی از عناصر ضدانقلاب پناهنده شده به آمریکا ضمن تحقیر هم قطاران خود اعلام کرد اغلب مخالفان پناهنده شده خاصیت خود را از دست داده اند. امیر فرشاد ابراهیمی از آمریکا خطاب به عناصر معاند با جمهوری اسلامی گفت: از کشور خارج نشوید!
به گزارش کیهان وی در وبلاگ خود (گفتنی ها) با ابراز نگرانی از بی خاصیت شدن عناصر ضدانقلاب به ویژه پس از خروج از کشور نوشت: کم نیستند افراد شناخته شده و مطرح از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران که تصمیم به خروج از کشور دارند. حتماً خیلی از شماها اعتقاد دارید جمهوری اسلامی از این خروج ها می ترسد چون از ایران بسته به فضای دموکرات می آیند و امکانات زیادی به دست می آورند تا حرفشان را منتشر کنند اما تجربه شخصی و شواهد و دلایل بسیاری وجود دارد که این طور نیست و جمهوری اسلامی می داند که اگر این افراد از کشور بروند آرام آرام از عرصه عمومی و میدان حذف خواهند شد.
ابراهیمی بی آن که متذکر شود اغلب خارج شدگان دنبال فرصت طلبی و پناهنده شدن به کعبه آمال خود هستند نه خروج از کشور برای مبارزه، می نویسد: جمهوری اسلامی به خوبی واقف است که با توجه به شرایط خارج از کشور، مخالفان برای امرار معاش یا تلاش برای رساندن صدای خود به داخل مجبور خواهند شد به کارهای دیگری بپردازند یا اگر نهایتاً خوش شانس باشند با گروهها و رسانه ها و سازمانهایی که جمهوری اسلامی می خواهد، کار خواهند کرد. گروه ها و رسانه ها و سازمان هایی که در چشم بسیاری از ایرانیان هم بسیار بدنام هستند و مردم به آنها اقبالی ندارند. این امر متاسفانه دقیقاً درباره خیلی ها اتفاق افتاده است از اکبر گنجی، مهرانگیزکار، علی افشاری و محسن سازگارا و شیرین عبادی بگیر تا به فخرآور و احمد باطبی و شادی صدر و... برس! و این چنین است که همه این افراد هر کدام به گونه ای محو شدند بدون آن که جمهوری اسلامی حتی هزینه ای برای آن بدهد.
وی با توطئه و پروژه جمهوری اسلامی توصیف کردن فرار عناصر مذکور از کشور نوشت: این امر متاسفانه دقیقاً درباره خیلی ها اتفاق افتاده است. از من می شنوید اگر یک فعال سیاسی یا روزنامه نگار یا مخالف شرایط امروز هستید و نمی خواهید اعتبار خود را در چشم مردم از دست بدهید بهتر است ایران را ترک نکنید.
برخلاف ادعای این متهم پرونده نوارسازان واقعیت این است که شمار زیادی از عناصر فرصت طلب برای مبارزه پناهنده نمی شوند بلکه شلوغ بازی در داخل در موارد بسیاری تنها برای فریب کشورهای غربی است تا از این طریق به جیره و مواجبی دست پیدا کنند. امثال گنجی و افشاری و باطبی و صدر و عبادی و سازگارا نمونه های مستند این رویه است. در عین حال جز موارد اندکی، بسیاری از این کلاهبرداران پس از استفاده شدن اولیه توسط کلاهبرداران غربی، مانند دستمال یک بار مصرف -زنده زنده- به زباله دان تاریخ سپرده می شوند به نحوی که بسیاری از آنها امروز با فلاکت در غرب سر می کنند و کسی سراغی از آنها نمی گیرد.

 

منبع ما : http://jahannews.com/vdcgww9qwak9q74.rpra.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در شنبه 89/2/25 و ساعت 1:25 عصر | نظرات دیگران()

خانواده مهدی هاشمی از کشور خارج شدند

همسر و دو فرزندش مهدی هاشمی با هدف دور شدن از فضای سیاسی جامعه از کشور خارج شدند. 

به گزارش خبرنگار جهان خروج خانواده مهدی هاشمی از کشور در حالی است که دستگاه انتظامی همچنان حکم جلب مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی را در دست دارد . 

با این حال پی گیری های خبرنگار جهان در خصوص دلائل این خروج و چرایی مجوز خروج دادن به خانواده هاشمی از سوی مسئولین ذیربط به جائی نرسیده است. 

گفته می شود خروج مهدی هاشمی از کشور اولین بار به دلیل و بهانه ادامه تحصیل بوده این در حالی است که وی در ایران در دوره دکتری دانشگاه آزاد مشغول تحصیل بوده است. 

در همین راستا شبکه ایران نیز نوشت که خانم "فرشته هاشمی" همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام کرده است که قصد بازگشت به ایران را ندارد. 

گفتنی است، عروس آقای هاشمی رفسنجانی در جریان ناآرامی های روز 12 مرداد سال 88، در اطراف میدان ونک دستگیر شده بود. البته‌ وی اندکی بعد و با وساطت های صورت گرفته آزاد شد.
اما اخبارتاییدنشده درباره مهدی هاشمی برای سکونت همیشگی در لندن در حالی منتشر شده که حدود یک ماه پیش، قوه قضائیه حکم جلب وی را صادر کرده است.

با این حال افکار عمومی در انتظار پاسخ مناسب مسئولین انتظامی و قضائی به این خبر هستند.اخبار تکمیلی بزوی منتشر می شود.

 

منبع ما : http://jahannews.com/vdcaoen6m49n6y1.k5k4.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 11:11 عصر | نظرات دیگران()
سردار "هور"

«هر یک از آیات خداوند شأن نزولی دارد و هریک از سروده‌های بندگانش، شأن صعودی». یعنی این که باید دانست هر یک از آیات الهی بر اثر کدام یک از وقایع، از سوی خدا بر انسان صادر شده و بر او نزول یافته است و به طریق اولی، هریک از سروده‌های بندگانش نیز بر اثر کدام واقعه صادر شده و از انسان به سوی خدا صعود کرده اند.

با این توضیح اضافه که: «از آنِ خدا فرموده‌هایی است و از آنِ انسان سروده‌هایی»

در این باره حتی به نظر می رسد سابقه و «شأن صعود» سرایشِ هرشعر، جزء لاینفک آن شعر باشد، که متأسفانه این نکته‌ی ظریف در طول تاریخ ادبیات پارسی تا حد زیادی مغفول مانده است. حال آن که اگر هر شعری، چنین شرح حالی را با خود به همراه می داشت، تفسیر آن بر مخاطبان روشن تر می‌نمود.

در همین راستا به محضر گرامیِ اهالی شعر و ادب ایران زمین معروض می دارد که:

«چه شد که این سروده، سروده شد؟»

یکم

در هنگام سرودنِ مثنوی هفتاد و هفت بیتیِ چفیه (سال1376) بر خود واجب کرده بودم که تک تک ابیات را با نگاهی نسبتاً جامع و مرتبط با رویدادهای واقع شده در محورهای مختلف جبهه های دفاع مقدس بسرایم و حتی المقدور با نزدیک تر شدن به روزهای گذشته‌ی رزمندگان، حال و هوای ایشان را در حد بضاعت خویش بازسُرایی کنم. در این میان برخی ابیاتِ مثنوی چفیه ، به جهاد و تلاش رزمندگانی اختصاص یافت که مردانه در «هورهای جنوب» جنگیدند و شب های هور را به وجود عزیزِ خود منور کردند.

دوم

حقیر از مدت‌ها پیش، صنعت ادبی خاصی در بابِ نظم ابداع نموده ام که تا به امروز در میان آثار متقدمان و متأخران، مشابه و یا پیشینه ای برای آن نیافته ام. نامِ این صنعت ابداعی را نیز «تکرارِ موزون» گذارده و دیرزمانی است بر آن بوده ام که این صنعت شعری را در نخستین سرایش، نثار مَقدمِ مقدس مولا امیرالمؤمنین علی(ع) نموده و در نعتِ ایشان، مثنوی هفتاد و هفت بیتی دیگری بسرایم.

اساس این صنعت از این قرار است که: «قافیه ی انتهای مصراع ها عیناً در آخرین واژه‌ی ماقبلِ خود موجود است»

به بیان بهتر، در این صنعتِ شعری: «هر یک از قافیه ها ، از انتهای واژه ی ماقبلِ همان قافیه برگرفته شده»

برای مثال در مصرع زیر که در نَعتِ حضرت امیر (ع) سروده شده، قافیه‌ی «شیر» را از انتهای واژه‌ی شمشیر برگرفته ایم:

«دیده ام در برقِ این شمشیر، شیر»

به‌کارگیری این صنعت در سرودنِ اشعار، اگرچه سهل نیست و فرآیندِ سرایش را صعب الوصول خواهد نمود اما ثمره‌ی نهایی، میوه‌ای است بسیار لذیذ و باب طبع هر ذایقه.

خوراک ادبیِ نسبتاً «سخت پختی» که به گمانِ حقیر، همه‌ی پارسی زبانانِ شعردوستِ ایران زمین را خوش آید.

سوم

روز گذشته، هنگامی که خبر کشفِ پیکر مطهر شهید علی هاشمی را شنیدم و متعاقباً اخوی بنده پیشنهاد سرودنِ شعری در وصف این عزیز را دادند، چندین و چند موضوع دست به دست هم داد تا برای نخستین بار صنعتِ «تکرارِ موزون» را درقالب یک غزل هشت بیتی در رثای همین شهید بزرگوار، علنی و تقدیم عرصه ی شعر و ادبیات ایران نمایم.

لذا سرودن این غزل، متاثر از موارد زیر بود:

- «سابقه‌ی رشادت‌ها و غربت و گمنامی 22 ساله‌ی این شهیدِ مکتبِ علوی»

- ابیاتِ «هوری مسلکِ» موجود در مثنوی چفیه

- مصادف شدنِ این روزها با ایام فاطمیه

- تداعی وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) به سبب ایام فاطمیه و همنامی شهید هاشمی با مولایش

- به‌کارگیریِ بی اختیار و ناخواسته‌ی صنعت«تکرارِ موزون» در مطلع این شعر (عاشقانه باز امشب، می‌زند نیزار: زار)

امید است هدیه‌ی ناچیزِ این کمترین قلمدارِ عرصه‌ی ادب ، مورد قبولِ محضر شریف خانواده‌ی شهید علی هاشمی قرار گرفته و خداوندِ جل و علا، توفیقِ اتمامِ مزین نمودنِ این صنعت ادبی را، به سرایشِ مثنوی هفتاد و هفت بیتیِ مولا امیرالمؤمنین(ع)، در آینده‌ی نزدیک عطا فرماید.

اشاره 1: چنانچه محققان و بزرگوارانِ حوزه‌ی شعر و ادب، سابقه ای بر وجود این صنعت در منابع متقدم و ادبیات قدیم یافتند، خواهشمندم با ارسال نظر برای مسئولین محترم وب سایت رجانیوز، حقیر را نیز مطلع فرمایند.

اشاره2: مزید اطلاع دوستداران شعر و نظم فارسی، در این غزل هشت بیتی، مجموعاً 26 صنعت از صنایع مختلف ادبی به کار گرفته شده است.

اشاره 3: غزلِ «سردارِ هور» مُوَشَح است و در سرایش آن صنعت توشیح به کار رفته است به این معنا که چنان چه حروف ِ اولِ ابیاتِ آن را برگیرید، نام و نام خانوادگی ایشان به دست خواهد آمد : (ع ل ی ه ا ش م ی)

اشاره 4: به منظور بازخوانی ابیاتی از مثنوی هفتاد و هفت بیتی «چفیه» که موضوعیت «جهاد رزمندگان در هور» را داشته است ابیاتی از آن ذیلا تقدیم و با «زیرخط» متمایز شده است.

این ابیات نیز از همین تریبون محترم، به محضر روح بلند شهید علی هاشمی اهدا می شود.

نامش جاوید و یادش گرامی باد.

گفت ای چفیه سپیـدت می کنم/ چون سپیده دم شهیدت می کنم

گفت: رنگت شـد نشان استخوان/ همنشین حنجر مولاییان

رنگ نور و رنگ نور ونـور باش/ روشن شب‌های تار هور باش

........

چفیه یعنی ترس، ترس از ترسِ عشق/ چفیه یعنی چار حرف از درس عشق

حــرف اول...اول چـزابــه ها/ ابتــدای چـاه و چشـم و لابـه ها

حرف چمران در سماع و هلهله/ زیر بــاران های داغ چـلـچـله

دومـیـن از فــاطـمه دارد نـشـان/ از فدک... از فرق... فزت و زفغان

حــرف دوم قـصـه فهمیــده ها/ یـــادگار فــــاو و فکه دیـده‌ها

حرف سـوم سومیـن حرف ولـی/ ابـتـدا و انــتـهــای یـاعـلـی

حرف سوم، سومین حرف شهید/ سومین حرف بسیجی و سپید

حرف آخر... آخـر آه اســت... آه/ انـتهـای نعره و چاه است چاه

حــرف آخـر... اول هور اسـت و هــو/ انتـهای فـکه را کـن جـستـجــو

* * * * *

«سردارِ هور»

ع عـاشـقانـــه بـاز امـشـب ، می زنــد نیـزار: زار/ می زنـد از دسـت ایـن دنیـای ناهنـجار: جـار

ل لـشـکر نیــزار، پیـش قامتـش صف بستــه اند/ عشـق ، خود را می زنـد در محضـر سردار: دار

ی یادگار« خیبر» است و« نصرتِ» « بدر» است و هور/ کس ندارد یـادگار، از ایـن گل بی خـار: خــار

ه هرچه می خواهی بــگو ای هور! با « سـردارِ هور»/ مـی رود دیـگر از ایــن نیــزار، با اغیار، یـار

ا از تـمـام نـای هـایـت ، نـام او را خــوانـده ای/ یـک نـیـستان، رازدارش بـوده ای، دیـواروار

ش شادیـت ای هـور! امشب می رسد دیگر به سـر/ نیست دیگر، « رازِ خـود با یـار» را انـکار، کـار

م مـوج غم، افتـاده انـدر سینه ی هــورالعظیـم/ گرچــه که ، برداشتـند از سینـه ی غمبار، بار

ی «یار بـازآمد به منزل»، خــوب می دانم چـرا/ ایـن چنیـن پرسوز، امشـب می زند نیـزار، زار

عباس موزونی- 20/02/1389

سلام خدا بر شهیدان راه حق

 

منبع ما : http://rajanews.com/detail.asp?id=50156


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 11:10 عصر | نظرات دیگران()

اظهارات در حد ارتداد زهرا رهنورد در حمایت از بمب گذاران

رهنورد روز گذشته در حمایت از اظهارات وقیح همسرش در خصوص حق جو بودن بمب گذاران تهرانی و حسینیه شیراز ،قانون شرعی قصاص را زیر سوال برد و اظهار داشت:اعدامهای تحریک آمیز و خشونت بار این ایام توسط حاکمیت، بویژه اعدام پنج جوان که در روز یکشنبه 19 اردیبهشت به بهانه حضور در گروهکها اعدام شده اند، سؤالهای متنوعی را به ذهن هر انسان آزاده و تحلیلگری متبادر می کند. مثلاً: - اصلاً چرا اعدام؟ چرا بدترین مجازات در حق انسانها و ملت اعمال شده است؟

لازم به یادآوری است که سالهای ابتدای انقلاب که جبهه ملی قانون شرعی قصاص را زیر سوال برده بود از سوی حضرت امام مرتد شناخته شدند.

به گزارش جهان وی در ادامه با حمایت از  شیرین علم هولی که به جرم بمب گذاری در غرب تهران اعدام شده بود، وی را ریحانه بهشتی دانست و گفت:آیا اعدام زنان و خشونت در حق لطیف ترین بندگان خدا، موجب سرافرازی حاکمیت است یا نشان ضعف و ذلت آن؟ و این درحالی است که بفرموده پیامبر، زن به ریحان تشبیه می شود: «إنَّ النّساء ریحانة» - آیا با این همه ادعای اسلام مداری رژیم، این اقدامات خشن، بازجوییها، زندانهای طویل المدت، و نهایتاً اعدامها، زنان را به اسلام علاقه مند کرده یا موجب بدبینی زنان و جوانان به اسلام شده است به نحوی که حتی عبادات بنیادی مثل نماز و روزه را هم برای آنها زیر سؤال برده است؟

رهنورد ضمن همدردی به خانواده های افراد اعدام شده اظافه کرد:من زهرا رهنورد بعنوان عضو کوچکی از ملت، در اینجا به تمام مادران داغدار و زنانی که فرزندان و شوهرانشان اعدام شده اند یا در کف خیابانها به دست مزدوران کشته شده اند پیام می فرستم: ای زنان دلیر و شجاع، در این غم و اندوه عظیم، در کنار شما هستم و بدانید که این خونها به بار می نشیند و پاداش هزینه سنگین داغ جوانان صبح آزادی و دموکراسی خواهد بود اما دریغ و افسوس از این همه ظلم حاکمیت بر ملت؛ ملتی که هیچ کس را ندارد جز خداوند عالم

 

منبع ما : http://jahannews.com/vdcd5s0ffyt0fs6.2a2y.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 11:9 عصر | نظرات دیگران()
راهبرد "قیمتی- مقداری" الگوی بی‌خطر اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها (با مدل‌سازی برق خانگی)

سرویس اقتصادی- هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از آرزوهای دولت‌های پس از انقلاب به‌ویژه در طول 20 سال گذشته بوده است. با این حال، هر یک از این دولت‌ها، به دلیل واهمه از تبعات اجرای این طرح از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند. خاتمی در آخرین کنفرانس خبری خود با خبرنگاران در دوره ریاست جمهوری‌اش در پاسخ به خبرنگاری که از آرزوی تحقق‌نیافته‌اش پرسید، به هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد.

به گزارش رجانیوز، اما محمود احمدی‌نژاد آنچنان که خود می‌گوید از سال دوم ریاست جمهوری‌اش در تکاپوی طراحی این برنامه بوده و در سال 87 و 88 نیز به‌دنبال مقدمات اجرای آن از طریق ارائه لایحه به مجلس.

اجرای این طرح البته همراه با نگرانی‌هایی است و بر همین اساس نیز بود که مجلس با تأکید بر اجرای پنج‌ساله آن درصدد کاستن از تبعات اجرای طرح برآمد. با این حال، دولت معتقد است اجرای پنج‌ساله این طرح باعث می‌شود تورم بیشتری ایجاد شود چراکه انتظار تورمی حاصل از این اقدام بیشتر است و نهایتاً باید ظرف سه سال این طرح اجرا شود.

با این حال، کارشناسان مرکز ایتان، طرحی با عنوان راهبرد "قیمتی- مقداری" اندیشیده‌اند که به نظر می‌رسد اجرای آن به نسبت هر یک از دو مدل "مقداری" و "قیمتی" تبعات به مراتب کمتری دارد و موفقیت آمیز بودن همین مدل در بنزین نیز نشان می‌دهد باید سایر حامل‌های انرژی را نیز از همین طریق مدیریت بر مصرف کرد نه مدیریت بر درآمد.

متن خلاصه این راهبرد در ادامه برای اولین بار در رجانیوز منتشر می‌شود:

1ـ هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از هفت محور اصلی طرح تحول اقتصادی است. وی‍ژگی‌هایی مانندِ فراگیر بودن و بالا بودنِ سطح پوشش اجرای این قانون، علاوه بر بعد اقتصادی، ابعاد اجتماعی ـ سیاسی را نیز به آن افزوده است. بنابراین نحوه‌ی اجرایی شدن این قانون و نوع سیاست‌های اعمالی علاوه‌بر ملاحظات اقتصادی می‌بایست ملاحظات اجتماعی را نیز در نظر بگیرد.

2ـ اهداف اصلی قانون هدفمند کردنِ یارانه‌ها به اختصار عبارتند از:

-اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف
-توزیع عادلانه‌ی یارانه میانِ دهک‌های درآمدی جامعه
-توانمند سازی دهک‌های پایینِ جامعه
-کاهش حجمِ یارانه و تخصیص آن به زیر ساخت‌های مورد نیاز توسعه‌ی کشور
-افزایش بهره‌وری

3ـ راهبرد «مقداری» به منظور کاهش مصرف و همچنین کاهش یارانه‌ها به سهمیه‌بندی کالا یا خدمات می‌پردازد. نمونه‌ی این راهبرد را می‌توان در توزیع کوپن یا سهمیه بندی بنزین در زمان جنگ دانست. این راهبرد به دلیل فساد و کارایی پایین، عملاً مطلوب نخواهد بود.

4ـ راهبرد "قیمتی" به عنوان راهبرد رایج به منظور اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح است. با توجه به اینکه این راهبرد از کارایی بهتری از راهبرد "مقداری" برخوردار است اما اتخاذ این راهبرد معایبی مانندِ "افزایش انتظرات تورمی‌"، "ممانعت مردم از پرداخت هزینه‌های حامل‌های برق، گاز و آب"، "ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی در مصرف منابع حاصل از الگو "قیمتی" و "ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی در پرداخت یارانه‌های نقدی" دارد که مخاطراتِ اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

5ـ راهبرد "قیمتی ـ مقداری" به عنوان مسیری جدید در اجرای هدفمند کردنِ یارانه‌ها مطرح است. در این راهبرد ترکیبی از ابزارها و سیاست‌های اتخاذ شده در دو راهبرد "مقداری" و "قیمتی" استفاده می‌شود. ابزارهایی مانندِ تعیین الگوی مصرف (سهمیه بندی) و قیمت ترجیحی.

6 ـ توجه به خوشه‌های مصرفی حامل‌های یارانه‌بر که قابل اندازه‌گیریِ دقیق است به‌جای خوشه‌های درآمدی خانوار که قابل اندازه‌گیریِ دقیق نیست را می‌توان از وجوه تمایز راهبرد "قیمتی ـ مقداری" نسبت به راهبرد قیمتی دانست. به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب اطلاعاتی در کشور امکان شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی و تقسیم ایشان در خوشه‌های درآمدی وجود ندارد اما در مقابل اگر دولت به‌جای "درآمد" معیار "مصرف" را برگزیند، از آنجا که مصارفِ برق، آب و گاز خانگی دارای کنتور می‌باشند به‌راحتی می‌توان میزان مصرف خانوارها را مشخص کرد. بنابراین با شناسایی میزان مصرف خانوارها، می‌توان ایشان را در سه خوشه‌ی "کم مصرف"، "میان مصرف" و "پر مصرف" تقسیم کرد.

تقسیم بندی به دهک‌های درآمدی منجر به عوارض اجتماعی- فرهنگی نیز می‌شود. رقابت میان خانوارها برای قرار گرفتن در خوشه‌های 1 و 2 به‌منظورِ بهره‌مندی از یاران? نقدی منجر به رفتارهایی مانندِ میل به فقیر نشان دادن و دروغ گویی را به دنبال خواهد داشت حال آنکه اگر دهک‌های مصرفی معیار قرار گیرد، رقابت خانوارها به‌منظورِ بهره‌مندی از یارانه در جهت احیای ارزش دینیِ ضد اسراف خواهد بود.

7ـ تدریجی بودن کاهش الگوی مصرف و همچنین تأکید بیشتر بر کاهش الگوی مصرف تا افزایش قیمت ترجیحی از تمایزهای راهبرد قیمتی ـ مقداری است. دولت می‌تواند در یک روند تدریجی با کاهش الگوی کم مصرف، کاهش الگوی مصرف و افزایش تعرفه مصرف‌ مازاد بر الگوی مصرف، درآمد حاصله را به تدریج افزایش داده و بر اساس قانون هزینه کند. اصولاً اعمال تدریج در کاهش مقدار سهمیه حامل‌های یارانه‌بر نسبت به افزایش تدریجی قیمت‌ها دارای انتظارات تورمی بسیار کمتری است و این مسیر، بدون ایجاد انتظارات تورمی، دولت را به تدریج به اهداف قانون می‌رساند.

8ـ نمونه‌ی موفق راهبرد ‌"قیمتی ـ مقداری" را می‌توان در سهمیه‌بندی بنزین و اتخاذ دو نرخ 100 و 400 تومانی دید. با استفاده از راهبرد قیمت ـ مقداری قیمت بنزین در سال 88، نسبت به سالِ قبل از آن، 100 درصد افزایش یافته است، بدون آنکه انتظارات تورمی در اقتصاد ایجاد شود. در انتهای سالِ 87، به ازایمصرف 120 لیتر بنزین سهمیه‌ای 12000(12000=120×100) تومان پرداخت می‌شد درحالی که در سه ماه? پایانی 88، برای مصرف 120 لیتر بنزین در شرایط فعلی 24000 (24000=400×40+100×80) تومان پرداخت می‌شود. اصولاً راهبردِ "قیمتی ـ مقداری" برای برق، آب و گاز خانگی و تمامی حامل‌هایی که کنتور دارند قابل اجرا است.

مثالِ کاربردی هدفمند کردنِ برقِ خانگی شهر تهران با اعمال راهبرد "قیمتی ـ مقداری":

مراحل اجرایی شدنِ این راهبرد در سه گام زیر تعریف می‌شود:

1ـ تعیین الگوی مصرف و اصلاح تدریجی آن:

هم‌اکنون الگوی مصرف در شهر تهران برای ماه‌های تابستان 300 کیلو وات ساعت و برای ماه‌های غیر تابستان kw200 است و به تدریج پس از 5 سال الگوی مصرف در ماه‌های تابستان به kw240 و در ماه‌‌های غیر تابستان به kw160 کاهش پیدا می‌کند.

2ـ اتخاذ سیاست تشویقی برای مصرف کمترِ از الگوی مصرف:

در سال اول تا 150 کیلووات ساعت در ماه به صورتِ رایگان برای تمامی مشترکین در نظر گرفته می‌شود و به تدریج پس از 5 سال بهkw 100 کاهش می‌یابد.

از 150 کیلووات ساعت تا الگوی مصرف به قیمت برق یارانه‌‌ای 10 تومان به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‌شود که به تدریج پس از 5 سال به 50 تومان می‌رسد.

3ـ اخذ تعرفه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر (سبز) برای مصارف مازاد بر الگوی مصرف:

در سال اول از 100 تومان شروع و به تدریج پس از 5 سال به 180 تومان افزایش می‌یابد.

جدولِ (1): گام های اجرایی راهبردِ قیمتی ـ مقداری در سناریوی 5 ساله

5- نتایج اجرای راهبردِ قیمتی ـ مقداری در برق خانگی:

اجرای این راهبرد در فصول غیر تابستان باعث می‌شود در سالِ اول اجرا، هزین? برق 63 درصد مشترکین نسبت به شرایط فعلی کمتر شود و در عین حال 13 درصد مشترکین نیز تنها ماهانه 3700 تومان به هزین? برق ایشان افزوده شده و 24 درصد باقی‌مانده، هزین? مصرفِ بالای خود را می‌پردازند (نمودار1). این در حالیست که یاران? پرداختی دولت در سال اول اجراء 16 درصد کاهش می‌یابد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، اجرای این مدل نه‌تنها بار روانی در بحث تورم ندارد بلکه باعث افزایش رضایت عمومی و ایجاد فضای مثبت در جامعه می‌شود. در فصل تابستان هزینه‌های پرداختی برق نسبت به غیر تابستان بهتر است که به تفضیل در گزارش اصلی آمده است.

جمع‌بندی:

1- با اجرای این سیاست طی 5 سال نه‌تنها 29 میلیارد و 500 میلیون تومان یارانه پرداختی ماهانه‌ی دولت بابت برق بدون ایجاد انتظار تورمی در جامعه حذف می‌شود بلکه دولت به طور متوسط ماهانه معادلِ 545 میلیون تومان درآمد به‌دست می‌آورد.

2- درآمدهای حاصله از حذف یارانه در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا براساس آن به دهک‌های درآمدی پایین و زیر ساخت‌های توسعه تخصیص دهد.

3- سهولت اجرا، عدم نیاز به ایجاد ساختارهای جدید، آرامش روانی جامعه و قابل فهم بودن سیاست برای مردم از دیگر فواید راهبرد قیمتی ـ مقداری است.

موارد متمایز الگوی جدید نسبت به الگوی اتخاذ شده از سوی دولت

الف ـ توجه به خوشه‌های مصرفی حامل‌های یارانه‌بر که قابل اندازه‌گیریِ دقیق است به‌جای خوشه‌های درآمدی خانوار که قابل اندازه‌گیریِ دقیق نیست: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب اطلاعاتی در کشور امکان شناسایی دقیق دهک‌‌های درآمدی و تقسیم ایشان در خوشه‌های درآمدی وجود ندارد اما در مقابل اگر دولت به‌جای "درآمد" معیار "مصرف" را برگزیند، از آنجا که مصارفِ برق، آب و گاز خانگی دارای کنتور می‌باشند به‌راحتی می‌توان میزان مصرف خانوارها را مشخص کرد. بنابراین با شناسایی دهک‌های درآمدی، می‌توان خانوارها را در سه خوشه‌ی "کم مصرف"، "میان مصرف" و "پر مصرف" تقسیم کرد.

تقسیم بندی به دهک‌های درآمدی منجر به عوارض اجتماعی ـ فرهنگی نیز می‌شود. رقابت میان خانوارها برای قرار گرفتن در خوشه‌های 1 و 2 به‌منظورِ بهره‌مندی از یارانه‌ی نقدی منجر به رفتارهایی مانندِ میل به فقیر نشان دادن، دروغ گویی را به دنبال خواهد داشت حال آنکه اگر دهک‌های مصرفی معیار قرار گیرد، رقابت خانوارها به‌منظورِ بهره‌مندی از یارانه در جهت احیای ارزش دینیِ ضد اسراف خواهد بود.

ب ـ اتخاذ راهبرد "قیمتی ـ مقداری" به‌جای راهبردِ "قیمتی": ابزارهای متعدد در این راهبرد، این امکان را به برنامه ریزان می‌دهد که بر خلاف دو راهبرد قبلی یعنی "قیمتی" و "مقداری" در شرایط متفاوت، سیاست‌های متنوعی را اتخاذ کنند. به عنوان مثال در سهمیه بندی بنزین دولت علاوه‌بر آنکه دوقیمت ترجیحی 100 و 400 تومانی را به ترتیب برای سهمیه و مصرفِ مازاد بر سهمیه قرار داده که توانسته است در شرایط فعلی با کاهش سهمیه‌ی خودروهای شخصی از 120 به 60 لیتر در ماه، یاران? پرداختی به بنزین را کاهش دهد و با وجود افزایش 175 درصدی قیمت بنزین، انتظارات تورمی را در جامعه به دنبال نداشته است. این در حالی است که در راهبرد قیمتی تنها دولت با اتخاذ افزایش قیمت ترجیحی، افزایش انتظارات تورمی و تورم را به دنبال خواهد آورد.

ج ـ اعمالِ اصلاحِ تدریجی الگوی مصرف به جای اصلاح تدریجی قیمت که انتظارات تورمی و تورم را دامن می‌زند: تدریجی بودن کاهش الگوی مصرف و همچنین تأکید بیشتر بر کاهش الگوی مصرف تا افزایش قیمت ترجیحی از تمایزهای این راهبرد است. دولت می‌تواند در یک روند تدریجی با کاهش الگوی کم مصرف، کاهش الگوی مصرف و افزایش تعرفه مصرف‌ مازاد بر الگوی مصرف، درآمد حاصله را به تدریج افزایش داده و بر اساس قانون هزینه کند. این مسیر، بدون ایجاد انتظارات تورمی، دولت را به تدریج به اهداف خود رسانده و وعده‌ی آب و برق رایگان برای مستمندین را محقق می‌کند.


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 11:8 عصر | نظرات دیگران()

آخرین دستورالعمل دانشگاه آزاد برای دور زدن شورای عالی انقلاب

 

تلاش برای ادامه روند قانون گریزی گذشته و حفظ دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک جزیره خصوصی مستثنا از نظارت عمومی ادامه دارد.

به گزارش جهان به دنبال چند سال بررسی و ارزیابی کارشناسی نسبت به وضعیت حقوقی پر از ابهام و اشکال دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب ضوابط نظارتی بر این دانشگاه، تیمی چند لایه از سوی برخی مدیران دانشگاه آزاد مامور شده اند تا به لطایف الحیل مانع از شکستن حلقه انحصار مدیریتی و توقف روند برخی سوءاستفاده های گسترده مالی، سیاسی و فرهنگی شوند. 

اخیرا هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با اعلام موضع گیری نسبت به اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را غیرشرعی و مغایر با قانون اساسی دانست.بر همین اساس فعالیت های خود را برای دور زدن مصوبه شورا به طور مشخص تقسیم بندی کردند.

یکی از این لایه ها با وجود آگاهی از این که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است و سایر دستگاه ها حق دخالت در مصوبات این شورا را ندارند، تلاش کرد تا با ارائه شبه شکایت به دیوان عالی کشور، نقض مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دیوان عالی بگیرد. 

این تلاش به خاطر رویه غیرقانونی متوقف شد اما به تعبیر کیهان تیم یاد شده می کوشد تحرکات مشابهی را به واسطه چند نماینده آلوده و نمک گیر! پی بگیرد یا با کشاندن پای دادگستری به ماجرا، حداقل اجرای مصوبه شورا در راستای انتخابی و 4 ساله شدن مدیریت دانشگاه آزاد و شفافیت و نظام مندی عملکرد اجرایی و مالی آن را برای چند ماه به تاخیر اندازد.

ترفند دیگر قانوندان های قانون شکن تلاش برای وقف اموال عمومی دانشگاه آزاد بود تا با این بهانه «واقف» را نیز خود تعیین کنند و بدین وسیله اموال عمومی دانشگاه را به نوعی شبه خصوصی (اختصاصی سازی!) کنند. این در حالی است که دانشگاه آزاد مجموعه ای از اموال عمومی محسوب می شود و اگر وقف آن منجر به اختصاصی کردن این اموال و نوعی مصادره کاملا خصوصی! شود، ماهیتاً نقض غرض «وقف» و باطل است و با اموال عمومی نمی توان چنین برخورد کرد.

برخی مدیران دانشگاه آزاد اموال و دارایی این دانشگاه را که باید صرف امور علمی و آموزشی دانشگاه و در خدمت دانشجویان و اساتید آن هزینه شود، صرف بازی های انتخاباتی و فراتر از آن تبلیغ و تحریک علیه جمهوری اسلامی کرده اند. 

جهان در روزهای گذشته اسناد مربوط به عملکرد سیاسی و انتخاباتی دانشگاه آزاد را منتشر کرده بود. حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت که زیرنظر جاسبی و مهدی هاشمی فعالیت می کرد، نیر پیش از این بخشی از این غرض ورزی ها را در جریان دادگاه خود بازگو کرد.

با این حال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرای بدون وقفه اساسنامه جدید دانشگاه آزاد خبر داد.به این ترتیب رفتن جاسبی از دانشگاه آزاد که برای دانشجویان این دانشگاه و جریان های سیاسی دلسوز انقلاب  تبدیل به یک رویا شده بود با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی محقق می شود. 

منبع ما : http://jahannews.com/vdcamen6a49n6m1.k5k4.html


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 11:4 عصر | نظرات دیگران()
حمایت قاطع آیت الله سبحانی از سیاست افزایش جمعیت در نامه به رییس‌جمهور
اقدام شجاعانه شما گامی در شکستن این طلسم است

گروه اجتماعی: «شعار دو بچه کافی است را قبول ندارم، این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم که نتیجه آن مشخص است؟»

سه هفته قبل، رییس جمهور با بیان این عبارات خطاب به مردم، رسما حمایت دولت دهم از سیاست افزایش جمعیت در کشور را اعلام کرد و از سیاست های موسوم به کنترل و تحدید جمعیت به شدت انتقاد کرد و این در حالی بود که مدتی قبل از آن نیز رییس جمهوراعلام کرده بود: «دولت از سال 1389 برای هر نوزاد یک میلیون تومان به حساب سرمایه‌گذاری واریز می‌کند»

پس از اعلام این موضوع از سوی دکتر احمدی نژاد، موافقین و مخالفین این سیاست هر یک به ارائه نقطه نظرات خود در این رابطه پرداختند.

پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات در اظهاراتی سخنان رییس جمهور را «غیرعلمی» توصیف نمود اما از سوی دیگر حسینیان، نماینده تهران در مجلس این سیاست را «از لحاظ تجربی و علمی بسیار منطقی و کارشناسانه» دانست و در همین راستا، احمدی نژاد بار دیگر این بار در 9 اردیبهشت ماه و در حالی که در همایش روز ملی شوراهای اسلامی سخن می‌گفت‌، تاکید کرد: « غربی‌ها 40 سال پیش گفتند که جمعیت را کنترل کنید، بچه مزاحم است و بچه کمتر زندگی بهتر. اکنون ببینید همان‌ها به کجا رسیدند به جایی رسیده‌اند که جمعیت آنها پیر شده‌اند و دارد از بین می‌رود و چند سالی است که خانواده‌ها را تشویق می‌کنند که فرزند بیاورند و امکانات در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند، برای این که جمعیت داشته باشند و هرساله نیز مجبور هستند مقداری جمعیت وارد کنند. عده‌ای در کشور ما نیز پیدا شدند که چشم بسته گفتند ببینیم آنها چکار می‌کنند، ما نیز همان کار را بکنیم و گفتند دو بچه کافی است و در این ارتباط قانون وضع کردند و گفتند سه بچه را بیشتر بیمه نمی‌کنیم، در صورتی که نگاه و اعتقاد ما با آنها فرق می‌کند و معیارهای ما با آنها متفاوت است» و در ادامه نیز تصریح کرد:
«من گفتم چرا می‌گویید که مردم از ترس فقر بچه خود را از بین ببرند. خداوند می‌فرماید از ترس فقر بچه‌های خود را نکشید، ما آنها و شما را روزی می‌دهیم. می‌گویند دو بچه کافی است. یعنی اینکه 40 سال دیگر چیزی از ملت ایران وجود ندارد.»

‌اما شاید در این میان بیش از همه نامه اخیر آیت الله جعفر سبحانی خطاب به رییس جمهور مورد توجه باشد.

ویدر نامه ای که امروز خبرگزاری رسا آن را منتشر ساخته است، تحدید نسل را به مصلحت نظام و کشور ندانسته اند و ضمن حمایت از برنامه های دولت در زمینه جمعیت، خواستار رفع برخی موانع در این زمینه شدند.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور انور جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با اهداء سلام
امید است وجود مبارک قرین صحت و سلامت بوده و خدمات ارزنده شما مقبول درگاه الهی گردد.

تلو مذاکره حضوری در دیدار قم، یادآور می شود که تحدید نسل به مصلحت نظام و کشور نیست و خوشبختانه جنابعالی نیز با این نظر موافقت نموده که مایه خوشحالی است و اقدام شجاعانه حضرتعالی در مورد پرداخت یک میلیون تومان برای هر نوزاد ایرانی، خود گامی در شکستن این طلسم است، ولی موانعی در کار است که باید برچیده شود تا این اقدام به نتیجه مطلوب برسد.

اینک این موانع:
1. وجه پرداختی بیمه فرزند چهارم، توسط بیمه کننده (پدر) بیشتر از فرزند سوم است.
2. سهام عدالت به فرزند سوم به بعد پرداخت نمی شود.
3. عدم صدور کوپن کالاهای اساسی برای فرزندان سوم به بعد.
4. تابلوهای (فرزند کمتر، زندگی بهتر)
5. بستن لوله های مرد و زن به صورت مجانی
6. پرداخت یک میلیون تومان فقط به فقرا، آن هم مشروط به تادیه مبلغی ماهانه از طرف خودشان که چه بسا پدر و مادر نتوانند این مبلغ را پرداخت کنند.

در پایان موفقیت جنابعالی را از خداوند متعال خواهانم.

با تقدیم احترام
جعفر سبحانی

در همین رابطه حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان جزئیات ارسال نامه حضرت آیت الله سبحانی به رییس جمهور اضافه کرد: دکتر احمدی نژاد موارد مطرح شده از سوی حضرت آیت الله سبحانی را تایید کردند و اظهار داشتند که باید به تدریج برای رفع این موانع نیز فکری کرد و برنامه ریزی نمود.

حجت الاسلام سقای بی ریا، مشاور رییس جمهور در امور روحانیت در گفت و گو با رسا با اشاره به ارسال نامه حضرت آیت الله سبحانی به رییس جمهور در مورد کنترل جمعیت گفت: اجرای این سیاست در دولت دارای پشتوانه کارشناسی است و به یک سال پیش بازمی گردد.

وی افزود: بیش از یکسال پیش یکی از موسسات در قم نامه ای را به دفتر ما رساند که حاکی از نگرانی مراجع معظم تقلید از سیاست های کنترل جمعیت بود. ما این نامه را به دست رییس جمهور رساندیم و ایشان کمیسیون اجتماعی دولت را مامور ارائه راهکار برای رفع این نگرانی کردند که معنای این حرکت موافقت و همراهی دکتر احمدی نژاد با اصل این دغدغه بود.

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت، با تاکید بر نظرات دکتر احمدی نژاد در این زمینه که در سخنرانیهای استانی مطرح شده بود، اظهار داشت: در زمان اجرای برنامه های کنترل جمعیت در کشور نیز بسیاری از علما از اجرای این طرح ابراز نگرانی کرده بودند چرا که این طرح از الگوهای غربی گرفته شده بود و تناسبی با فرهنگ و شرایط کشور ما نداشت. برخی دیگر از بزرگان نیز که با این طرح موافقت اجمالی نموده بودند، آن را به صورت مطلق بیان نکرده و به صورت موقت و زمان دار آن را تایید کرده بودند.

وی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در کمیسیون اجتماعی دولت و دعوت از مسئولان کشور در زمینه آموزش، بهداشت، امنیت و دیگر بخش های مرتبط، افزود: بعد از بحث های کارشناسی همه به این نتیجه رسیدند که باید کاری در این زمینه صورت گیرد و نظرات خود را در نامه ای به رییس جمهور ابراز داشتند.

حجت الاسلام بی ریا تاکید کرد: از همین رو رییس جمهور در سفر به مشهد مقدس بحث طرح آتیه را مطرح کردند که بر اساس آن به هر نوزاد مبلغ یک میلیون تومان از طرف دولت داده می شود و با کمکی که پدر و مادر کودک نیز می کنند و مبالغی را ماهانه اضافه می کنند و پشتوانه خوبی برای این فرزند هنگام رسیدن به سن اشتغال و ازدواج ایجاد می شود. البته بعد از مطرح شدن این طرح برخی ها شروع به مخالفت با آن کردند.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهور با مراجع تقلید گفت: در سفر و ملاقات اخیری که رییس جمور به قم داشتند و دیدار با مراجع تقلید از جمله حضرت آیت الله سبحانی، خود ایشان این مساله را به عنوان یک دغدغه و نگرانی مطرح کردند و آقای احمدی نژاد نیز با تایید این مطلب اظهار داشتند که باید تحولی در روند گذشته صورت گیرد.

مشاور رییس جمهور ضمن برشمردن اقدامات دولت پس از این سفر برای رفع این دغدغه بیان داشت: بعد از این سفر و اقدامات بعدی دولت در این زمینه از جمله تصویب طرح آتیه، حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) نامه ای به رییس جمهور ارسال کردند و از این اقدامات تشکر نمودند و با یادآوری مباحث مطرح شده در جلسه حضوری، خواستار برچیده شدن برخی موانع در این زمینه شدند.

حجت اسلام سقای بی ریا در مورد پاسخ رییس جمهور به این نامه افزود: ما این نامه را به رییس جمهور رساندیم و دکتر احمدی نژاد موارد مطرح شده از سوی حضرت آیت الله سبحانی را تایید کردند و اظهار داشتند که باید به تدریج برای رفع این موانع نیز فکری کرد و برنامه ریزی نمود. همچنین رییس جمهور در مورد بند آخر این نامه که نسبت به اختصاص این کمک به فقرا، مشروط به تادیه مبلغی ماهانه از سوی آنان، توضیح دادند که این طرح برای قشر ضعیف جامعه همراه با تسهیلاتی است و دولت مبلغی که خود آنان باید پرداخت کنند را خود متقبل می شود و آن را پرداخت خواهد نمود. البته برای دیگر اقشار نیز این تسهیلات وجود دارد و همراه با همکاری خود آنان این پشتوانه برای فرزندانشان ایجاد خواهد شد.

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت همچنین با اشاره به تلاش دولت برای رفع دغدغه ها و انتقادات مراجع از جمله این مورد، بیان داشت: سفر رییس جمهور به قم و دیدار با علما بسیار پر برکت بود و جو حاکم در این ملاقات ها، جوی سرشار از صمیمیت و شفافیت بود و طرفین دیدگاه های خود را به صورت روشن بیان می کردند.

وی افزود: در این دیدارها همه بر حفظ جایگاه مرجعیت تاکید داشتند و اینگونه نشست های صمیمانه و نزدیک باعث برکات ماندگار بوده و دیدگاه ها را به هم نزدیک می کند.


گفتنی است مروری بر مواضع بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز حاکی از تایید کلی سیاست افزایش جمعیت در کشور می باشد.

امام خمینی در این باره می فرمایند:«مملکت ایران 35 میلیون حالا مى گویند جمعیت دارد. وسعتش آنقدر است که براى صد و پنجاه میلیون تا دویست میلیون جمعیت کافى است. یعنى اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد، در ایران به رفاه زندگى مى‏کنند.»(صحیفه امام - جلد7 - صفحه 393)

هم چنین سال ها قبل نیز پرسشی از رهبر انقلاب در مورد سیاست کاهش جمعیت مطرح شد. متن این پرسش و پاسخ با آیت الله خامنه ای در آن بازه زمانی در کتاب «کاهش جمعیت، ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» نوشته علامه آیة ا... حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی آمده است.

در این کتاب با اشاره به سیاست کاهش جمعیت به نقل از آقای خرازی آمده است:

«من‌ با حضرت‌ آیة‌ ا...‌ خامنه‌ای‌ ملاقاتی‌ داشتم‌ و ایشان‌ فرمودند: من‌ حدس‌ می‌زنم‌ که‌ این‌ یک‌ نقشه‌ خارجی‌ باشد و با این‌ امر موافق‌ نیستم‌. و در ملاقاتی‌ که‌ با جناب‌ حجّة‌الإسلام‌ و المسلمین‌ آقای‌ رفسنجانی‌ داشتم‌ ایشان‌ را راجع‌ به‌ خطر این‌ امر گوشزد کردم‌؛ ایشان‌ گفتند: این‌ یک‌ نظری‌ است‌. و دیگر گفتاری‌ نداشتند.»

خرازی با اشاره به این اظهار نظرها می گوید:«من‌ معتقد هستم‌ که‌ این‌ طرح‌، یک‌ نقشه‌ استعماری‌ و توطئه‌ ابرقدرتها می‌باشد، و بی‌رابطه‌ با آن‌ جلسه‌ای‌ که‌ در اسرائیل‌ جهت‌ کنترل‌ جمعیّت‌ کشورهای‌ اسلامی‌ تشکیل‌ شد، نمی‌باشد. مخصوصاً این‌ طرح‌ زمانی‌ در ایران‌ به‌ اجراء در آمد که‌ چهارماه‌ بعد از آن‌ نقشه‌ای‌ بود که‌ در اسرائیل‌، کنفرانس‌ آن‌ تشکیل‌ گردید.»

نگارنده کتاب همچنین به مسائل زیادی در این حوزه اشاره می کند. او می نویسد:«تنها جائی‌ که‌ شعار "فرزند کمتر، زندگی‌ بهتر" وجود ندارد اسرائیل‌ است‌. این مسئله شاید در مورد وهابیت و مناطق مرزی ایران نیز مصداق داشته باشد که البته برخی نگرانی های امنیتی را هم در این صورت در پی دارد.

منبع ما : http://rajanews.com/detail.asp?id=50126


 نوشته شده توسط گروه خبری روز در جمعه 89/2/24 و ساعت 10:57 عصر | نظرات دیگران()
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کانال تلگرامی اخبار ( یارانه و اخبار جدید )
یارانه مهر واریز شد/ایرانیها 280هزار میلیارد تومان یارانه گرفتند
بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده
اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه ها منتشر شد
پرداخت 40 هزارو 500 تومان یارانه اسفند ماه
عناوینی از سایت دولت
نتایج هفته اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها
تصویب نرخهای جدید حمل و نقل
قیمت مصوب انواع نان
قیمت پله های 7 گانه مصارف برق
میزان سهمیه و قیمتهای جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو
تعرفه های جدید گاز
فروشگاه اینترنتی شما
آغاز به کار سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از اول آذر ما
دفاع از قرآن
[همه عناوین(3262)][عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا